Al.legacions a les ordenances fiscals

La CUP entén les ordenances fiscals com una eina dins del sistema, per la transformació social i per poder acostar-nos a una redistribució i socialització de la riquesa. Entenem que en una situació de crisi com l'actual, que afecta principalment a l'endeutament familiar i a les classes populars de Corbera, s'hauria de fer una revisió profunda de la concepció i definició de les ordenances fiscals en general, per poder garantir serveis tant importants com la cultura, l'esport o l'educació, entre d'altres.

 

Així des de la CUP, volem que les ordenances, les taxes i els preus públics es basin en la progressivitat, és a dir que qui més renda tingui, més hagi de pagar. Això garanteix una redistribució de la riquesa, podent garantir l'accés a tots els serveis de les persones amb més dificultat i aconseguint uns ingressos més elevats per l'Ajuntament per poder fer front a les despeses en serveis. Evidentment per tal que tot això sigui efectiu, hi ha d'haver un clar control de la despesa supèrflua, tant en sous de la classe política com en la mala gestió, com en obres que no siguin prioritàries.

Les al·legacions que presentem són sobre l'Ordenança Fiscal 1 (la de l'IBI) i sobre l'Ordenança Fiscal 32 (Recollida d'escombraries). En termes generals demanem a l'estat espanyol que es permeti que l'IBI sigui progressiu i es pugui distribuir en funció de les rendes familiars i que es revisi el valor cadastral del municipi que actualment data de 1999. Entenem que amb l'actual esclat de la bombolla immobiliària, molts habitatges tenen un valor cadastral inclús superior al seu valor de venda real en l'actualitat, cosa que fa que moltes famílies hagin de pagar un IBI totalment desorbitat per la seva capacitat econòmica. Així, demanem que es tinguin en compte les nostres al.legacions sobre noves bonificacions que permetin que les famílies en pitjors condicions puguin fer front a aquesta despesa i així intentar que el pagament d'aquest impost sigui el més distributiu possible. En el cas que aquestes bonificacions siguin acceptades demanem que es mantingui el tipus de gravamen a com a mínim el 1,018, per poder fer front a les despeses de l'Ajuntament i poder destinar aquests ingressos a polítiques socials.

 

Aquestes són les al.legacions que hem presentat a les ordenances fiscals aprovades inicialment pel ple de l'Ajuntament del dia 9 de novembre:

 

1.Aprovar, en el mateix ple, la creació d'un reglament per determinar la consideració de llar principal i llar no principal

L'objectiu de la creació d'aquest reglament és per poder aplicar un recàrrec del 50% de l'IBI pels pisos buits i també per poder gravar de forma diferent les llars principals de les no principals. Així demanem que s'inclogui en l'article 5 un nou apartat que diria així.

Article 5.6 “S'exigirà un recàrrec del 50% de la quota líquida de l'impost pels immobles d'ús residencial que es trobin desocupats amb caràcter permanent. S'entendrà com a habitatge desocupat aquell en el qual es donin les següents circumstàncies:

- no hi figuri empadronada cap persona

- que no es registrin consums d'aigua o, que tot hi haver-ni, l'habitatge no reuneixi les condicions mínimes de seguretat o salubritat que permetin la seva habitabilitat.

2.Gravar de diferent manera, en l'Impost de Béns Immobles, una llar principal i una llar no principal

Modificació de l'article 7è:

Establir un tipus de gravamen d'IBI urbana del 1,018% per aquelles llars principals i d'un 1,10% per aquelles llars no principals.

3.Bonificar l'IBI a famílies amb persones a l'atur i/o amb prestacions inferiors al Salari Mínim Interprofessional

En l'article 5è demanem incorporar un nou article on s'inclogui una bonificació parcial pels habitatges residencials amb una persona a l'atur i una bonificació total de l'IBI pels habitatges residencials amb dues o més persones a l'atur i/o amb prestacions inferiors al Salari Mínim Interprofessional.

4.Fer pagar l'IBI als edificis de l'església que no estiguin destinats al culte

Modificació de l'article 4t. C:

Els edificis de de l’Església Catòlica que estiguin destinats al culte i que siguin afectes directament per l'activitat religiosa, en els termes previstos a l’Acord entre l’Estat Espanyol i la Santa Seu i els de les Associacions confessionals no catòliques legalment reconegudes, en els termes establerts en els respectius acords de cooperació subscrits.

5.Eliminar les bonificacions a les empreses d'urbanització, construcció i promoció immobiliària

Demanem l'eliminació de la bonificació del 90% que es reflecteix a l'article 5è. 2

6.Mantenir el tipus de gravamen a l'1,018 per cent

En cas que les al.legacions anteriors siguin acceptades, estem en contra de la baixada general del tipus de gravamen al 0.95%. Entenem que una baixada del tipus de gravamen igual per tothom, beneficia a aquelles persones que tenen més propietats i perjudica a aquelles amb una propietat i amb rendes baixes. A més, també és una reducció important d'ingressos per part de l'Ajuntament que no els podrà destinar a serveis socials.

7.Augmentar els trams del valor cadastral de l'Ordenança Fiscal nº36

En l'ordenança fiscal nº36, destinada a la taxa pel servei de recollida i transport d'escombraries i altres residus urbans domiciliaris, demanem que en l'article 6è punt 1, s'augmentin els trams del valor cadastral per definir la quota a pagar. Així entenem que amb una repartició més àmplia dels trams, produiria un efecte més redistributiu en la taxa.