El govern no accepta les dues mocions presentades per la CUP sobre energia i contra l'apartheid israelià

El 10 de novembre, en la sessió ordinària del ple de l'Ajuntament, la CUP va presentar dues noves mocions, que no van ser acceptades per l'equip de govern i que us adjuntem íntegrament en aquest article.

La primera moció presentada era per canviar la comercialitzadora d'energia elèctrica, que actualment és Endesa, a favor d'una cooperativa d'energia verda. Els arguments esgrimits per presentar la moció eren per afavorir el traspàs cap a una energia totalment renovable, trencar el contracte amb un oligopoli energètic, potenciar la difusió de cooperatives sense ànim de lucre i defensar la lluita real contra la pobresa energètica. Així es demanava que es fes un conveni amb la cooperativa Som Energia, per afavorir tots aquests canvis i es canvies progressivament els contractes d'energia públics. La resposta fou negativa, ja que segons va defensar el regidor Andres Palacios, l'Ajuntament ja estava defensant un canvi progressiu cap a l'energia verda. Així, es demanaria a l'Associació Catalana de Municipis (ACM), fruit del conveni energètic que té l'Ajuntament, que es fessin passos endavant per promocionar les energies renovables. Va rebutjar la moció, ja que “l'Ajuntament no era una empresa de màrqueting per anar promocionant empreses” i va assegurar que el preu final resultaria més car i que no es podria garantir el canon social que sí que tenen les grans empreses. Des de la Cup denunciem que l'Ajuntament no hagi volgut fer un petit acte de voluntat per trencar amb aquestes grans empreses, garantint un servei més igualitari i just per la ciutadania en general. Així, ha cedit al xantatge que aquestes grans empreses poden oferir preus més baixos, malgrat nosaltres entenem que el preu final que es paga és molt més alt, tant a nivell ambiental, com polític i social, com fins i tot econòmic.

La segona moció presentada va ser per demanar a l'Ajuntament el suport a la campanya internacional de Boicot, Desinversió i Sancions (BDS) contra l'ocupació de l'estat d'Israel. Aquesta campanya (http://www.bdscatalunya.org/) va néixer el 2005, com una iniciativa de centenars d'entitats palestines per tal de pressionar l'estat d'Israel (com es va fer amb l'apartheid de Sudàfrica) mitjançant un boicot a les empreses i institucions que donessin suport a la vulneració sistemàtica dels drets humans contra la població palestina. Aquesta moció demanava el boicot de l'Ajuntament de Corbera en qualsevol dels contractes públics i de relacions, donar suport a les campanyes internacionals i promoure una jornada de solidaritat amb el poble palestí. La moció també va ser rebutjada, ja que segons l'alcaldessa Montserrat Febrero pensaven que no era la millor manera d'acabar amb “el conflicte”. També van esgrimir la dificultat d'haver de mirar la “llista negra” cada cop que l'Ajuntament fes un contracte.

Tot seguit us adjuntem el text íntegre de les dues mocions rebutjades per l'Ajuntament:

MOCIÓ DE LA CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR DE CORBERA PER AL CANVI DE COMERCIALITZADORA D’ENERGIA ELÈCTRICA A FAVOR D'UNA COOPERATIVA D'ENERGIA VERDA

Cada cop és més evident que l’ús de combustibles fòssils i d’energies no renovables esdevé insostenible i està provocant un escalfament global que afecta tot el planeta. Per això cal que les administracions donin exemple a l’hora d’emprar energies renovables i promoguin entre la població un ús més responsable dels recursos energètics amb l’objectiu de que l’activitat humana esdevingui plenament respectuosa amb el medi ambient.

Així doncs, des de l'administració local és important conscienciar la població cap a la introducció de canvis plausibles, per tal que l'energia es produeixi a partir de fonts renovables i cada cop es generi més a prop de les àrees de consum.

Actualment l'Ajuntament de Corbera té contractada l'energia amb la multinacional Endesa, una companyia que té com a principal objectiu l’assoliment de beneficis; a més, la generació de la seva energia està molt lluny de ser sostenible, ja que empra només un 20,3% d'energies renovables. També es públic i notori que les seves pràctiques no són massa ètiques, perquè utilitza tractes de favor de la classe política, que sovint són recompensats amb càrrecs d’assessorament que fan dubtar de la seva honestedat. També cal remarcar que Endesa va ser responsable de més de 500.000 talls de subministrament elèctric a l'estat espanyol durant l'any 2012 i malgrat els beneficis milionaris que ha obtingut, des del 2013 el preu de l'electricitat s'ha encarit un 83%.

Tanmateix, Som Energia és una cooperativa de consum d’energia verda sense ànim de lucre. Les seves activitats principals són la comercialització i la producció d’energia renovable. El seu compromís és impulsar el canvi del model energètic actual amb l’objectiu d’assolir un model 100% renovable. Actualment la cooperativa compta amb més de 22.000 sòcies i gairebé 30.000 contractes de llum, entre els que destaquen diversos ajuntaments catalans. A més, Som Energia treballa per reduir la situació de pobresa energètica en que es troben moltes persones a través de convenis amb ajuntaments com el de Martorelles, que adjuntem.

Atesa la necessitat, cada cop més gran, de fer un ús responsable i curós amb el medi ambient de l’energia que consumim i alhora fer palesa l’obligació que té l’administració de contribuir a promoure aquest consum responsable.

Atès que les grans companyies i oligopolis busquen els beneficis per sobre de qualsevol altra consideració.

Atesa la necessitat de donar resposta a la pobresa energètica que ha generat la situació econòmica, que afecta bàsicament les classes més desafavorides i contrasta amb els cada cop més grans beneficis de les empreses subministradores, insensibles al drama social generat pel sistema econòmic i polític que les afavoreix, tot sovint, a canvi de favors (portes giratòries).

Atès que l’actual model energètic basat majoritàriament en el consum de combustibles fòssils i nuclears, es demostra insostenible.

Atès que cal potenciar un consum cooperativista i solidari que beneficiï a les persones treballadores i a la ciutadania i no prioritzi els beneficis empresarials de companyies que no reverteixen els seus beneficis en projectes al territori.

Per tot això el Grup Municipal de la CUP proposa al ple de l'Ajuntament l'adopció dels següents acords:

1. Que l'Ajuntament de Corbera estableixi un conveni de col·laboració amb la cooperativa Som Energia, SCCL per promoure la producció i consum d'energia verda a la nostra vila.
  2. Que l'Ajuntament canviï progressivament els diferents contractes a una comercialitzadora que, com Som Energia, a més de comercialitzar, és generadora de l’energia que consumeixen els seus socis de manera sostenible, a partir d’energies 100% renovables.Que es faci publicitat i difusió entre la ciutadania de les alternatives als oligopolis com són Iberdrola, Gas Natural Fenosa, Endesa, REE, Enagás, etc., a favor de les comercialitzadores que operen a partir del format de cooperatives verdes com Som Energia.
  3. Que l'Ajuntament promocioni l'estalvi energètic de les dependències municipals i el de les llars de la població en general.

MOCIÓ D’ADHESIÓ A LA CAMPANYA BOICOT, DESINVERSIÓ I SANCIONS (BDS) CONTRA L'OCUPACIÓ I L’APARTHEID ISRAELIÀ

Mogudes per la preocupació i indignació que ens genera la situació que s’està vivint en els territoris ocupats palestins, i especialment les greus violacions dels drets humans comeses per l’estat israelià contra la població palestina.

Recordant que des de l’any 1948, Israel ha annexionat més del 78 per cent de la Palestina històrica i ha expulsat la població autòctona palestina i negava el dret d’autodeterminació i de retorn reconegut en les resolucions 3633 i 194 de l’Assemblea General de l’ONU, de més de 7 milions de refugiades palestines,

Tenint en compte que al llarg dels últims 47 anys, Israel ha mantingut Cisjordània i Gaza sota una ocupació condemnada per les Nacions Unides, que ha sotmès injustificadament a la població palestina a una jurisdicció militar, i que ha creat centenars de colònies il.legals, el que constitueix una violació de la IV Convenció de Ginebra,

Havent denunciat en diverses ocasions els càstigs col·lectius contra la població palestina, especialment les massacres perpetrades periòdicament contra la Franja de Gaza, les quals van ser qualificades de crims de guerra per organitzacions de drets humans i la comissió d’investigació de Nacions Unides liderada per Goldstone a 2009,

Havent observat com des de l’agost 2013, Israel ha accelerat el ritme de la seva colonització continuada de Cisjordània mitjançant la construcció de colònies i l’annexió il·legal de Jerusalem Est, amb l’augment dels atacs racistes contra la seva població palestina,

Tenint en compte que Israel imposa un sistema d’apartheid a la població palestina dels territoris ocupats, incloent Jerusalem, i dins de l’estat israelià contra la ciutadania palestina – que no té els mateixos drets que els jueus, considerats nacionals-, tal com va concloure el Tribunal Russell en la sessió de Ciutat del Cap,

Tenint en compte que milers d’organitzacions al món sencer (incloent jueves) ja s’han adherit a la campanya global ciutadana antiracista i no violenta per la llibertat, la justícia i la igualtat,

Recordant que l’any 2005, la societat civil palestina va llançar una crida global a Boicot, Desinversió i Sancions contra l’estat israelià per demanar fi a l’ocupació dels territoris palestins, la igualtat per als palestins i palestines d’Israel i el dret de retorn de les persones refugiades, inspirant-se en el moviment que va acabar amb l’apartheid sud-africà,

Atès que el moviment de solidaritat amb Palestina és ampli i notori als Països Catalans i on diverses institucions com els ajuntaments de Terrassa, Sant Cugat, Molins o Sant Feliu ja s'han adherit a la campanya

Atès que la majoria dels productes de les colònies israelianes en territori palestí ocupat incloent Jerusalem Est, eren etiquetats com fabricats a Israel, i que les institucions i empreses israelianes no solen distingir entre assentament il·legal i territori israelià, menys a Jerusalem Est ocupada,

Alarmades per la impunitat de què gaudeix Israel i per la falta de voluntat de la comunitat internacional de sancionar aquest estat per les seues contínues, sistemàtiques i deliberades violacions del dret internacional humanitari i dels drets humans de la població palestina

Convençudes que un futur de pau, prosperitat i seguretat per a ambdós pobles passa obligatòriament per una solució basada en la justícia, i que només una pressió efectiva exercida sobre l’estat ocupant el pot portar a respectar el dret internacional,

Per tot l’anteriorment exposat, es proposa al ple de l'Ajuntament, l’adopció dels següents acords:

1. Adherir-se a la campanya civil internacional pel Boicot, les Desinversions i Sancions (BDS) contra Israel en els termes en què aquesta està plantejada. En aquest sentit, l’Ajuntament de Corbera es compromet a no establir cap tipus de conveni ni tracte comercial, acadèmic, cultural, polític o esportiu amb aquelles institucions, empreses o organitzacions israelianes que no reconeguin els drets fonamentals del poble palestí i fins que l’Estat d’Israel compleixi amb la seva obligació de reconèixer el dret a l’autodeterminació del poble palestí i acati el Dret Internacional per mitjà de: la finalització de l’ocupació i la colonització del territoris ocupats l’any 1967 i el desmantellament del Mur; el reconeixement dels drets fonamentals dels ciutadans àrabs palestins d’Israel a una plena igualtat; el respecte, la protecció i la promoció dels drets dels refugiats palestins a retornar a les seves llars i propietats tal i com ho va estipular la Resolució 194 de les Nacions Unides.

2. L’Ajuntament de Corbera es compromet també a no establir cap tipus de conveni ni tracte comercial, acadèmic, cultural, polític o esportiu amb empreses, institucions o organitzacions, internacionals o nacionals, que extreuen un benefici econòmic o polític de la violació dels drets palestins

3. L’Ajuntament de Corbera es compromet a donar suport a les diferents campanyes de BDS llençades tant des dels Països Catalans com des de la resta del món.

4. L’Ajuntament de Corbera instarà la Generalitat de Catalunya i la resta d’institucions catalanes a sumar-se a la campanya internacional de Boicot, Desinversions i Sancions (BDS) contra Israel

5. L’Ajuntament de Corbera es compromet a promoure una jornada de solidaritat en el seu municipi per tal de donar a conèixer la situació de Palestina i la campanya de BDS a la qual s’adhereix

6. Remetre aquest acord al President del Govern de la Generalitat, als grups parlamentaris del Parlament català i del Parlament Europeu, al Consulat d’Israel a Barcelona i Ambaixada de Palestina a l'estat espanyol.