L'ORDENANÇA DEL CIVISME DE L'AJUNTAMENT PENALITZA LES PERSONES EN SITUACIÓ DE POBRESA

El ple del Parlament del 13 de març d'enguany (mediàticament anomenat ple de la pobresa) va aprovar per unanimitat una resolució sobre l'increment de les desigualtats i la pobresa. Dins d'aquesta resolució, hi ha un apartat, proposat per la CUP-AE, que estableix "la necessitat de promoure la revisió de les ordenances del civisme perquè no s'accentuïn l'estigmatització i la penalització de persones en situació d'alta vulnerabilitat i pobresa". L'ordenança vigent a Corbera, inclou diversos apartats que vulneren aquestes recomanacions.

Prohibir la mendicitat

Un dels apartats més evidents és l'article 18 on s'especifica que s'exigeix la salubritat i la higiene personal si la seva absència pot causar molèsties o també en el mateix article, es prohibeix la mendicitat i la seva propagació dins del terme municipal. En aquest sentit, està catalogat com a infracció lleu deixar a la via pública objectes particulars sense llicència o autorització, com una amenaça per tal que les persones sense sostre, no puguin ni ocupar ni deixar els seus objectes personals a l'espai públic. Des de la CUP pensem que aquests articles, el que fan és precisament el què vol evitar la resolució del Parlament, ja que primer estigmatitzen la societat dins d'uns canons d'higiene molt subjectius i per l'altra prohibeixen una pràctica que per moltes famílies és un últim recurs de supervivència en la situació actual. En aquest sentit, des de la CUP també demanem la derogació d'altres articles que també creiem que penalitzen les persones que busquen un mitjà de vida laboral, com el 56, que prohibeix realitzar activitats com tocar instruments o cantar sense consentiment de l'Ajuntament, així com la prohibició de la venda ambulant sense permís o la utilització de la via pública per fins privatius.

Pel què fa a l'article 58 també té una estigmatització i un tuf a classista, ja que prohibeix penjar vestits, roba bruta o rentada i altres objectes que agredeixin l'estètica urbana. Finalment parlarem de l'article 13 que prohibeix el consum de substàncies que generen dependència o deixar estris pel seu ús. Pensem que és un article, basat en l'aspecte més punitiu i cruel d'una societat que basa la problemàtica en el sector més dèbil de la cadena. Des de la CUP pensem que s'han de buscar alternatives preventives, sanitàries i de consum a l'actual model de societat que empeny tanta gent a la utilització de substàncies perilloses per evadir-se de la realitat on vivim.

Altres aspectes polèmics

L'actual ordenança del civisme va ser aprovada pel ple de l'Ajuntament, el 12 de maig de 2009 i modificada durant el ple del 12 de novembre del 2013, però sense canviar els aspectes més polèmics. Hem de recordar que l'ordenança del civisme va ser aprovada en un període on regnava l'aspecte més punitiu de la societat i després de l'aprovació el 2005 de la duríssima Ordenança del Civisme de Barcelona, auspiciada per una dura campanya de "sensibilització" duta a terme especialment pels mitjans del grup Godó. A Corbera, a seguici d'aquesta corrent, hi ha articles que atempten directament contra la utilització de la via pública, com la prohibició dels jocs a l'espai públic com la pilota o el monopati. A més dificulta i intenta controlar el treball de les associacions i els moviments socials, ja que fa que per qualsevol activitat per penjar una pancarta o fins i tot per pintar un mural en un lloc privat però que doni a la via pública, s'hagi de demanar permís.

Des de la CUP creiem que algun dels valors claus que ha de regir la nostra societat són la convivència i el respecte, però és bàsic que es faci a través de l'educació i no de la imposició. Pensem que en comptes de perseguir la mendicitat, s'han de perseguir les causes que porten a aquesta i que amb ordenances com aquesta, el què s'intenta és emmascarar la convivència com una clara forma de control social.