Pressupostos 2016

Les despeses de l'Ajuntament segueixen prioritzen el deute i les externalitzacions

El 28 de desembre el ple de l'Ajuntament va debatre i aprovar els pressupostos per l'any 2016. Abans d'entrar a la valoració política, no podem deixar de dir que la documentació completa d'aquests pressupostos ens va arribar pocs dies abans del ple (amb les festes de Nadal pel mig), cosa que va dificultar l'anàlisi d'aquests. També volem denunciar la nul·la participació ciutadana o externa a l'equip de govern d'aquests pressupostos, que només van comptar amb un acte públic i propagandístic per presentar-los.

5 milions d'euros per pagar el deute en els darrers 3 anys

Malgrat des de la CUP valorem positivament l'augment en la despesa social al municipi (tot i que considerem insuficient) seguim denunciant com en els darrers anys que gairebé la meitat del pressupost de despeses va destinat a pagar l'amortització i els interessos del deute per una part i a l'externalització dels serveis públics per l'altra. Segons es va comentar, per primera vegada en els darrers anys el deute està per sota del què marca la llei i això permet a l'Ajuntament tenir certa sobirania financera i poder augmentar la partida d'inversions. Ara bé i sempre segons les seves dades, amb el tancament d'any el deute és de 10,5 milions d'euros i la previsió per finals de 2016 serà de 8,9 milions d'euros, dels quals més de 7 milions seran préstecs a les entitats bancàries i la resta a organismes públics. Podem veure com la despesa per pagar el deute a organismes públics va augmentant i això ens fa témer que en els propers anys s'hagi de tornar a demanar un nou préstec a les entitats bancàries. Tinguem en compte que en els darrers 3 anys s'han pagat gairebé 5 milions d'euros a l'amortització i els interessos d'aquest deute. Des de la CUP demanem una auditoria del deute, per saber com hem arribat fins aquí i conèixer quina part del deute podem considerar legítima i quina no. Aquesta seria la única manera per saber quines han de ser les prioritats de l'Ajuntament i si ens podem permetre la frivolitat de prioritzar el pagament del deute, en un moment tant delicat i de greu vulneració dels drets socials per a moltes famílies.

Externalitzacions

L'altre punt conflictiu és el que representa les externalitzacions de serveis públics. Sense tenir en compte els petits serveis que s'externalitzen i que en són uns quants, s'ha de destacar que 1,9 milions d'euros van a parar a grans contractes. Aquests són els 722.000 euros pel contracte de recollida d'escombraries (gestionat per FCC), 389.100 euros al contracte de neteja de vies públiques (també a FCC), 295.000 al contracte de transport urbà i interurbà (gestionat per Autocorb), 250.000 euros al contracte d'enllumenat públic (a càrrec de l'empresa Elecnor) i els 242.000 euros al contracte de neteja de les dependències municipals i escolars (gestionada per CLECE, que és una filial de la multinacional ACS). Des de la CUP, entenem que a part de la pèrdua de poder de decisió per part de l'Ajuntament i l'empitjorament del servei i l'encariment dels preus, la municipalització d'aquests serveis podrien comportar una font de llocs de treball dignes, ja fos mitjançant empreses públiques o amb la creació de cooperatives autogestionades.

Finances, Serveis Públics i Seguretat Ciutadana representen més de la meitat del pressupost

Així els capítols més sufragats per la despesa són el de finances (el deute) que representa el 23,36% del total de pressupostos, serveis públics (on hi ha la major part de les grans externalitzacions) el 17,89% o Seguretat Ciutadana que és el 12,4% del total. Per la part contrària els capítols de Medi Ambient i Comerç (0,58%), Salut Pública (0,57%), polítiques d'igualtat (0,37%), Joventut (0,15%) o Cooperació (0,03%) estan totalment infravalorades en aquest pressupost. Volem fer especial esment a les partides de polítiques d'igualtat i joventut que semblen una broma de mal gust. Creiem que són dues qüestions que haurien d'estar en les màximes prioritats del govern de Corbera i més tenint en compte que únicament estan destinats en aquestes caselles i no com a polítiques transversals dins de tota l'activitat de l'equip de govern. També volem denunciar, que malgrat les declaracions de maquillatge sobre participació,  no hi ha cap partida específica a polítiques de participació.

Manteniment públic de les xarxes d'aigua i d'enllumenat en mans d'empreses privades

Pel què fa a la despesa en representants polítics, enguany es destinaran 352.728,95 euros, un augment de 11.000 euros respecte l'any passat. En el capítol de règim interior destaquem els 23.500 euros per pagar lloguers de locals de l'Ajuntament, com el del Jutjat de Pau i que trobem una mica contradictori, ja que l'Ajuntament te diversos locals buits que podrien fer aquesta funció. En l'apartat d'urbanisme volem destacar les inversions que es realitzaran pel projecte d'urbanització de la Soleia (14.000 euros), un nou termini de l'adquisició de la finca de l'Avançada (50.000 euros) o la inversió en la xarxa d'aigua de Ca n'Armengol (60.000 euros). En aquest darrer punt no entenem perquè és l'Ajuntament qui ha de pagar unes inversions en la xarxa d'aigua, i no l'empresa Sorea qui té la titularitat del contracte i treu uns bons beneficis d'aquest. En el capítol d'habitatge, hi sobresurt positivament els 19.500 euros que es destinaran per a instal.lar plaques solars als edificis de protecció oficial. De totes maneres, esperem que un cop instal.lats s'utilitzin i no es tinguin sense  funcionar com actualment passa amb les plaques que hi ha a la biblioteca municipal. Pel què fa a serveis públics hi ha diverses partides sobre el manteniment de la xarxa d'aigua i d'enllumenat que ha de pagar l'Ajuntament i que exigim que ho paguin les empreses concessionàries. En mobilitat hi ha dues inversions per la millora de l'aparcament del C/Rafel Casanovas (20.000 euros) i per la seguretat vial al camí de la Soleia (6.000 euros).

Retallades del 60% al transport escolar

Pel què fa al capítol sobre benestar social i gent gran ens alegrem que hi hagi hagut un augment de 100.000 euros respecte l'any passat, especialment pel què fa a polítiques socials. Malgrat això ho continuem trobant insuficient en el moment actual, i com a mostra d'exemple ens fixem en una minsa partida de 2.000 euros per un programa d'ajuda als pensionistes. També denunciem la retallada en polítiques d'immigració que se situen en una posició totalment anecdòtica i sense cap incidència possible dins de la societat. Pel què fa a les partides d'ensenyament ens preocupa i denunciem la reducció en les ajudes al transport escolar que queden en 30.000 euros en l'aportació al Consell Comarcal i de 8.100 euros en ajudes per aquest concepte a les AMPA's. El 2012 les partides eren de 84.775 i 13.500 euros respectivament. Finalment destacar les polítiques d'igualtat i joventut que compten amb 51.933,97 i 20.923,87 euros respectivament, una xifra totalment insuficient i que des de la CUP pensem que s'hauria d'augmentar considerablement i sobretot treballar des d'un punt de vista transversal de totes les àrees. Finalment com a exemple, volem denunciar una partida de 2.000 euros per un pla de joventut que es vol fer enguany, una xifra totalment ridícula i més tenint en compte que actualment a l'Ajuntament no hi ha cap tècnica de joventut.