Resum del ple de l'Ajuntament del 12 de juliol

El 12 de juliol va tenir lloc el darrer ple abans de les vacances d'estiu. El ple va durar més de 4 hores i va estar marcat per una proposta de l'Ajuntament sobre el refinançament d'una part del deute i també per la proposta de crear una comissió mixta entre l'Ajuntament i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) sobre el nou model de gestió de l'aigua.

1. Aprovació de l'acta del ple anterior.

2 Proposta de refinançament de tres crèdits que l'Ajuntament té actualment amb els bancs BBVA, Caixabank i Catalunya Banc, per valor de 4,2 milions d'euros. Segons va explicar el regidor Ramon Gabarrón, volen aprofitar la situació del mercat financer per accedir a uns tipus d'interès més baixos i aconseguir uns 500.000€ més per realitzar inversions. La realitat és que tot això és una proposta que han de presentar als bancs i que la idea és que els concedeixin els crèdits amb tipus d'interès variable a 8 anys, amb el risc que no acabin pujant a mig termini. Des de la CUP hi vam votar en contra ja que no estem d'acord amb aquesta mecànica del deute. També demanem una auditoria ciutadana del deute per conèixer el seu origen i considerar quina part és legítima, i quina no ho és, per prioritzar les necessitats més urgents de la població amb el pagament del deute.

3. Petita modificació de crèdit per afrontar, entre d’altres, el primer tram de reforma del poliesportiu i les obres del C. Abat Escarré.

4. Modificació de llocs de treball ja que l'Ajuntament es veu “obligat” a contractar una tresorera amb habilitació estatal segons la Llei d'estabilitat Pressupostària del govern espanyol. Des de la CUP hi vam votar en contra, ja que considerem que aquests nomenaments imposats vulneren, d’una banda, la sobirania municipal i de l’altra l'annex de la Declaració del 9N aprovada pel Parlament de Catalunya, que proposa deixar sense efectes aquesta llei i, per tant, desobeir-la.

5, 6, 7 i 8 Canvis de llocs treball de personal de l'Ajuntament. Ens vam abstenir perquè no tenim prou informació dels diferents casos.

9. Desestimació d'un recurs presentat per l'Ajuntament contra el punt del ple passat, on es feia una moratòria a la demanda d'expropiacions forçoses per part de l'Ajuntament. Nosaltres hi vam votar a favor com en totes aquelles accions encaminades a revisar l'urbanisme de Corbera.

La batalla de l'aigua

10. Creació d'una comissió mixta entre l'Ajuntament i l'AMB per estudiar els aspectes tècnics del subministrament de l'aigua i el nou contracte de gestió. En un primer moment l'equip de govern va presentar aquest punt demanant a l'AMB que s'encarregués de decidir quina era la millor manera per gestionar l'abastament d'aigua. Des de la CUP ens vam posar en contacte amb l'equip de govern i els vam demanar que retiressin aquest punt de l'ordre del dia, ja que entenem que una qüestió tant cabdal com la gestió de l'aigua no es podia deixar en mans únicament i exclusiva de l'AMB. Finalment l'equip de govern ens va proposar la creació d'aquesta comissió mixta amb representació de l'oposició. Com a contrapartida, ens van fer retirar una moció de la plataforma Aigua és Vida que havíem de presentar sobre com recuperar la titularitat pública de l'empresa Aigües Ter Llobregat. Vam acceptar retirar la moció (sense entendre gaire el perquè) ja que, malgrat sigui una renúncia política important, creiem que des de la CUP de Corbera podem fer molt més per la municipalització de l'aigua. Així, des de la CUP pensem que guanyem temps per poder sensibilitzar la població sobre la necessitat de la municipalització d'aquest servei. I també tenim clar que volem que el procés de decisió sigui transparent, participatiu i que tota la població de Corbera hi pugui intervenir de manera activa. Així, el nostre vot va ser favorable, tot deixant constància que no estàvem d'acord amb el preàmbul perquè especifica que la competència de l'aigua és de l’Àrea metropolitana.

11. Aprovar les festes locals per l'any 2017.

12. Moció presentada per ERC que demanava la dimissió del ministre espanyol Fernández Díaz pel cas destapat en les darreres setmanes.

13. Moció de suport a la campanya “Anem a mil” que demana a les administracions que treballin per apujar el salari mínim a 1000€. Hi vam votar a favor i vam fer especial esment en el punt de l'acord on l'Ajuntament es compromet a exigir a les empreses que siguin subcontractades per l'ens local a pagar un mínim de 1000€ a la seva plantilla, cosa que actualment no passa en gairebé cap de les empreses privades que treballen per a l'Ajuntament.

14. Moció de la PAH en defensa de les polítiques d'emergència habitacional; evidentment també hi vam votar a favor.

Sense fons feminista per qüestions tècniques

15. Moció de la CUP que demanava a l'equip de govern que traslladés a la biblioteca municipal un fons feminista fet i treballat durant anys per la tècnica d'igualtat. Aquesta proposta tenia la finalitat de donar més visibilitat a aquest interessantíssim fons de més de sis-centes obres i que tothom en pogués gaudir d’una manera pràctica. L'equip de govern hi va votar en contra amb argumentacions tècniques de poca consistència, tals com que la Diputació no ho permetria, o que eren llibres d'alta especialització, cosa que no és certa. Des de la CUP hi seguirem treballant des d'altres fronts perquè aquest fons es traslladi a la biblioteca.

Finalment es va presentar una moció d'urgència d'ICV on es demanava una tarifació social de les taxes i preus públics de l'Ajuntament. La CUP hi va votar a favor, però l'equip de govern la va rebutjar ja que van considerar que els serveis socials de l'Ajuntament i les taxes pròpiament dites ja “ajuden a les persones que ho necessiten”.

La canonada de Rafamans ve dels vestidors de la Labiana

Finalment a l'apartat de precs i preguntes vam parlar sobre diferents aspectes. El més destacat és que la canonada que vam denunciar ja fa uns quants mesos, que abocava aigua a la riera i que encara segueix abocant-ne, és molt antiga i no està inventariada i que segons està registrat són les aigües grises dels vestidors de l'empresa farmacèutica Labiana. Segons va dir el regidor Andrés Palacios, la reparació estarà enllestida en les pròximes setmanes. Malgrat això des de la CUP ens mostrem preocupades per la situació i volem saber si pot ser que també s'estiguin abocant aigües fecals o fins i tot productes contaminants.

També vam preguntar sobre una demanda, que se'ns va fer arribar, sobre una zona d'esbarjo i pipi-can per a gossos, i ens van assegurar que ja ho estaven estudiant. També vam preguntar pel Consell sectorial de joventut i pel de Gent gran, que encara no s’han reunit durant el darrer any, però, per les vaguetats que ens van dir, tampoc creiem que es reuneixin aviat. Finalment i tal i com ja vam escriure a l'Avançada ens vam mostrar molt crítiques amb la manera com s'ha fet i explicat tot el procés suposadament participatiu dels tres projectes d’obres a la via pública.