Resum del ple de l'Ajuntament del 8 de març

Al ple es va posar sobre la taula el debat sobre la municipalització de l'aigua i el contracte amb Sorea que acaba l'abril del 2019. Es van aprovar tres mocions presentades per la CUP sobre accessibilitat, qualitat de l'aigua de Corbera i de suport a la ILP d'Educació. També es va destapar una clàusula abusiva contractada per l'Ajuntament i es va donar resposta a un abocament a la riera de Rafamans i sobre la situació del habitatges buits en mans dels bancs.

 

Dimarts 8 de març, coincidint amb el dia de la dona treballadora, va tenir lloc un nou ple ordinari de l'Ajuntament. Un ple important perquè es va debatre sobre la finalització del contracte de l'aigua amb Sorea i es van aprovar les tres mocions presentades per la CUP.

 

Per la municipalització de l'aigua

El punt 1 va ser l'aprovació de l'acta de la sessió anterior. En el punt 2 es va aprovar una modificació de crèdit per unes obres que s'han de fer a la teulada de l'Ajuntament i per una reforma a la planta baixa de la casa consistorial. Aquestes obres costen 60.000 euros i es finançaran mitjançant un excés de romanent de tresoreria. Aquest excés ve d'un crèdit que l'Ajuntament va demanar per fer front a una expropiació l'any 2008. Ara resulta que l'expropiació ha baixat de preu i per això sobren aquests diners. La CUP ens vam abstenir.

El punt 3 era l'aprovació d'una addenda del contracte de subministrament d'aigua amb Sorea. Aquesta addenda és per fer les inversions necessàries a la xarxa de subministrament abans que acabi el contracte, el 5 d'abril de 2019. Segons Sorea, les inversions fetes en aquests 30 anys de contracte pugen a més de 2,3 milions d'euros i s'ha fet un nou pla d'inversions pel període 2015-2019 de 1,3 milions d'euros. Segons tot això, el desequilibri financer és de 295.412 euros a favor de Sorea, que ha de ser retornat abans que acabi el contracte. Des de la CUP, vam preguntar si s'havia fet una auditoria de totes aquestes inversions i de les futures, per veure si es corresponia amb la realitat.  Se'ns va respondre que tècnics de l'Àrea Metropolitana s'ho estaven mirant. També vam denunciar les contínues pujades en la tarifa de l'aigua, que en algunes zones del poble han estat de més del 100% en els darrers 5 anys i d'una mitjana del 70% per alguns conceptes en tot el poble, cosa que fa que el servei d'aigua de Corbera sigui un dels més cars de Catalunya. Per això vam preguntar si es tornarien a apujar les tarifes amb aquesta addenda. Ens van respondre que per part de l'Ajuntament intentarien que no, però que hi havia conceptes que no depenien de l'autonomia municipal. Finalment vam fer una reflexió sobre la nova gestió del subministrament d'aigua. Juntament amb ICV i CDC, vam demanar que s'obris un procés participatiu per tal que la població pogués conèixer, informar-se i decidir sobre la nova gestió de l'aigua. Des de la CUP vam defensar la municipalització del servei com la millor manera de gestionar-la. Des de l'equip de govern es va afirmar que la seva intenció no era continuar el contracte actual amb Sorea i que s'havien de valorar totes les possibilitats. Després d'una certa insistència es va arrencar el compromís de l'equip de govern de portar al proper ple una proposta sobre com es desenvoluparia un procés participatiu.

 

Damm, Roca i l'esperit emprenedor

El punt 4 era l'aprovació de la pròrroga del conveni amb Autocorb pel transport urbà. Aquest conveni puja a 297.113,15 euros per tot l'any 2016. Des de la CUP ens vam abstenir. En el punt 5 hi havia la incorporació de Corbera a l'associació Innobaix, una entitat formada per la majoria d'ajuntaments de la comarca, entitats, sindicats com CCOO i UGT, la patronal PIMEC i una multitud d'empreses com poden ser Damm, Roca, Solvay o Bayer. Segons es descriu, els seus objectius són “fomentar l'esperit emprenedor”, però des de la CUP no veiem amb bons ulls que aquests objectius siguin compartits amb empreses que especulen, defrauden a hisenda, exploten treballadores o contaminen els nostres rius i és per això que hi vam votar en contra. El punt 6 i 7 era el reconeixement de les línies de delimitació de Corbera amb els termes municipals de Pallejà i Cervelló. La CUP hi vam votar a favor. En aquest moment es va entrar un punt d'urgència per canviar el reglament de la Comissió de Nomenclàtor i poder-hi afegir tres persones més fora de l'àmbit institucional. En un proper article sobre les comissions ja informarem de tots els detalls: es va aprovar per unanimitat.

 

Aprovades les mocions sobre la qualitat de l'aigua, la ILP d'Educació i accessibilitat

El punt 8 de l'ordre del dia era una moció de la CUP sobre les anàlisis i la qualitat de l'aigua a Corbera. La moció es va presentar amb un doble objectiu. Per una banda, es demanava a l'Ajuntament que prengués partit en la lluita contra la contaminació general del riu Llobregat (especialment degut al runam salí que hi ha a la zona del Bages: fins i tot la Comissió Europea ha denunciat a l'empresa Iberpotash per la contaminació dels aqüífers a Sallent). Per altra banda, es demanava a l'Ajuntament que es publiquessin les analítiques de l'aigua de l'aixeta a Corbera introduint-hi els valors dels clorurs, sodi i magnesi i també que es fessin analítiques periòdiques a les fonts naturals de l'entorn del poble. La reacció del regidor de Serveis Públics, Andrés Palacios  (GIU) va ser del tot airada, acusant la CUP de poca representació, de fer mocions molt “boniques” però que no servien de res i de venir al ple amb “xorrades”. Malgrat aquesta falta de respecte, la moció va ser aprovada amb els vots a favor de tots els grups municipals, exceptuant l'abstenció de GIU i del PP.

El punt 9 va ser una moció de suport a la ILP d'Educació presentada per l'Assemblea Groga per tal que el Parlament aprovi una llei educativa respectant els principis de democràcia, laïcitat, gratuïtat, coeducació, inclusió, no-discriminació i de qualitat. Aquesta Iniciativa Legislativa Popular (ILP) té el suport de 160 entitats de la societat civil i va recollir més de 95.000 signatures per tal que fos debatuda al Parlament. ERC i CDC, amb un argumentari comú que havia arribat del grup parlamentari JxSí, van abstenir-se argumentant que una nova llei d'educació s'havia de fer en el marc de la nova república catalana i que no estaven d'acord amb alguns punts de la llei presentada per la comunitat educativa, com per exemple la de deixar de finançar les escoles concertades amb fons públics. Tot i això, la moció va ser aprovada amb els vots favorables de la CUP, ICV i el PSC, l'abstenció de GIU, MpC, CDC i ERC i el vot en contra del PP.

El punt 10 era una moció sobre l'accessibilitat presentada també per la CUP. Era una moció que feia temps que treballàvem, tant des del punt de vista teòric i legal, com des del punt de vista pràctic,   anant a buscar i fotografiant diferents punts negres de l'urbanisme a Corbera que dificulten la vida a molta gent del nostre poble. Aquesta moció és una proposta de mínims, entenent les dificultats orogràfiques i econòmiques per encarar aquest problema, però també conscients que moltes actuacions es poden portar a terme amb pocs recursos econòmics i que ajudarien a millorar l'accessibilitat a zones importants del municipi. En breu penjarem a la web la moció sencera i els documents que hem preparat, alguns d'ells amb un format molt gràfic i amb la intenció que amb les aportacions de la gent vagi augmentant. Des de la regidoria de Via Pública, la Rosa Boladeras va explicar que a l'Ajuntament ja havien començat a treballar aquest tema i que enguany començarien a fer algunes petites actuacions com la vorera de la Plaça dels Països Catalans o rebaixar alguns passos de vianants. La moció va ser aprovada per tots els grups del consistori, exceptuant l'abstenció del PP.

 

62 habitatges buits en mans d'entitats bancàries

El punt 11 era una moció de suport presentada pels grups de l'equip de govern sobre les resolucions del Consell Consultiu de la Gent Gran del Baix Llobregat. Aquest Consell Consultiu ha fet una sèrie de propostes amb la intenció general que s'elabori una llei de la gent gran a nivell del parlament i on també hi ha algunes recomanacions a fer a nivell municipal en matèria d'habitatge, farmàcies, mobilitat i transport o serveis residencials. La moció es va aprovar amb la unanimitat de tots els grups. El darrer punt de l'ordre del dia era una moció presentada per les Joventuts Nacionalista de Corbera (JNC) mitjançant CDC, per la creació d'aules d'estudi nocturnes durant les èpoques d'exàmens. Des del govern es va dir que s'habilitaria la biblioteca per fer una prova pilot durant el mes de maig i veure com funcionava. Des de la CUP hi vam donar suport, tot recordant que era important fer un anàlisi de la situació de la joventut i l'educació per veure quines eren les prioritats actuals a nivell educatiu de Corbera. Finalment i a resposta d'una pregunta de la CUP es va donar compte de l'estat dels pisos buits en mans d'entitats bancàries. Segons el registre final, a Corbera hi ha 62 habitatges buits en mans de 13 entitats bancàries. D'aquests, a l'abril s'iniciarà l'expedient sancionador cap a 24 habitatges, després dels dos anys transcorreguts sense que s'hagin posat en lloguer. Tot això, ve de la moció aprovada al ple de març de 2014, a proposició de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca.

 

 

De clàusules abusives i canonades

En l'apartat de precs i preguntes vam intervenir preguntant sobre diferents temàtiques del poble. En primer lloc, vam preguntar sobre un derivat financer anomenat SWAP (una mena d'assegurança que ofereixen els bancs davant de la previsió d'un augment del tipus d'interès). Per nosaltres es tracta d'una clàusula abusiva. Molts ajuntaments amb deutes impagables van contractar aquesta assegurança per no haver de fer front a un increment desmesurat de les despeses financeres. La previsió no va ser bona i els tipus d'interès van caure fins a mínims històrics, així que la contractació d'aquest SWAP va acabar tenint repercussions negatives pels ajuntaments i beneficioses per la banca. Això és el que li ha passat a l'Ajuntament de Corbera: el 2009 va fer un refinançament del deute amb Catlalunya Caixa, que havia imposat aquest SWAP. El regidor de finances Ramon Gabarron va assegurar que aquest derivat havia estat perjudicial per l'Ajuntament i que ja ens enviaria totes les dades i informació al respecte, però va comentar que tot es va fer dins de la legalitat i que no creia convenient portar-ho als tribunals.

Una altra pregunta va ser sobre l'abocament a la riera de Rafamans, que ja havíem denunciat al ple passat i on vam aportar fotografies. L'Andrés Palacios va dir que fins el moment de la denúncia no tenien constància de l'existència d'aquesta canonada i que actualment havien fet treballs però que encara no sabien d'on procedia. Sobre les canyes que hi ha a la riera, seguien tenint el conflicte per retirar-les i ho tornarien a gestionar amb les persones que porten els horts de la riera de Rafamans. També vam preguntar sobre unes obres que hi ha a la riera de Corbera (alçada de Can Deu) on s'hi havia amuntegat terra i runes. La resposta va ser que era pel soterrament d'una línia elèctrica i que ja s'estaven retirant i que un cop acabades les obres tot quedaria com abans. Finalment vam preguntar sobre els pisos de protecció oficial, la llista d'espera que hi havia i els mínims per poder-hi accedir, ja que hem rebut queixes de gent que no ha pogut accedir al registre dels pisos pel fet de tenir ingressos menors als topalls marcats. La regidora Rosa Boladeras ens va respondre que actualment hi havia unes 15-20 unitats familiars en llista d'espera i que les persones que no hi podien accedir passaven a mans de serveis socials. De totes maneres, va respondre que aquests barems es podien revisar.

“L'equip de govern es va comprometre a iniciar un procés participatiu per debatre el nou model de gestió del subministrament d'aigua i van deixar clar que no volien continuar amb el contracte actual amb Sorea”

“Es va aprovar la moció d'accessibilitat que empeny a l'Ajuntament a posar-se a treballar en la millora de la mobilitat al municipi. Malgrat la dificultat econòmica, hi ha petites coses que pot anar fent la brigada”

“L'Ajuntament va contractar al 2009 una clàusula abusiva anomenada SWAP, que ha fet perdre, en benefici de Catalunya Caixa molts diners en concepte d'interessos inflats”.