Resum del ple extraordinari de l'Ajuntament del 25 d'octubre

El ple del 25 d'octubre va ser extraordinari, bàsicament per poder debatre i aprovar inicialment les ordenances fiscals del 2017. Unes ordenances que pel poc contingut que tenien, podrien haver estat aprovades en el passat ple de setembre i així estalviar-nos aquesta despesa per l'Ajuntament. En el mateix ple també es va aprovar una moció de suport al referèndum del 2017 i l'aprovació del Compte General de l'Ajuntament.

L'”eficiència” en els comptes públics

El primer dels punts de l'ordre del dia era l'aprovació del Compte General del 2015 de l'Ajuntament. El Compte General es fa un cop l'any i determina quina és la situació econòmica (balanç i comptes de resultats). Aquests càlculs es fan seguint instruccions que enguany han canviat significativament, avançant cap a una comptabilitat cada cop més semblant a la que es fa a l'empresa privada i fent impossible la comparació amb l'any anterior.

Si bé és un procediment primordialment tècnic, la seva opacitat i la tendència neoliberal a gestionar el bé públic amb prioritats d'eficiència econòmica el fan plenament polític. Des de la CUP ens vam abstenir en la seva votació, perquè si bé acceptem la seva validesa tècnica, reclamem que per conèixer l'estat econòmic de l'Ajuntament cal una auditoria ciutadana, en especial del deute del consistori, que en determini l'origen. La ciutadania de Corbera ha de decidir quina part del deute considera que és il·legítima i si la vol pagar o no.

El punt segon era una nova modificació de crèdit. Per una banda s'afegien 28.739,48 euros a una inversió de la xarxa d'aigua de Ca n'Armengol, fent un total de més de 88.739,48 euros. Segons se'ns va explicar aquesta era necessària, ja que venia d'un conveni amb Sorea, anterior a les obres d'urbanització i pel qual quedava pendent una part, segons els consums i els interessos que hi ha hagut posteriorment. També se'ns va dir que això no tenia res a veure amb el conveni de finançament i finalització de contracte amb Sorea i que en principi no havia de pujar els preus.

Sense progressivitat ni diferència entre comerços

El punt número 3 era la modificació de les ordenances fiscals. Curiosament, l'explicació d'aquest punt la va fer el regidor de Desenvolupament Econòmic, Jordi Anducas i no el regidor de finances com hauria de ser habitual. Això es va fer així, ja que els principals canvis eren sobre taxes que afectaven al comerç local. En la seva exposició, més que justificar les modificacions, va fer una exposició del projecte de l'equip de govern referit al que ells anomenen la “Corbera de les 15.000 meravelles”. Pel què fa a les taxes modificades es redueix el 50% del preu per fer tràmits administratius per tots els comerços i s'eliminen durant dos anys, les taxes per terrasses i les taxes dels comerços per treure mercaderies. Més enllà, d'aquestes taxes comercials, també hi havia diferents canvis tècnics i en la manera de cobrar en una sèrie d'impostos i taxes. Des de la CUP hi vam votar en contra i ja vam anunciar que hi presentarem al.legacions. El nostre principal plantejament va ser que als impostos no s'hi incloïen mesures per fer-los més progressius, especialment el de l'IBI. En aquest sentit i tal i com ja vam fer l'any passat, vam demanar de bonificar i subvencionar l'IBI per casos de famílies amb més dificultats, com pot ser rendes baixes, persones que viuen soles o gent gran. Tampoc es van acceptar les propostes per dur a terme un reglament de pisos buits i poder aplicar un recàrrec del 50% de l'IBI, ni pujar l'IBI per usos no residencials a les superfícies amb valors cadastrals més elevats. Les propostes van destinades a equilibrar els impostos de l'Ajuntament per tal de beneficiar a aquelles famílies en situacions més vulnerables i també per tal que l'Ajuntament pugui recaptar més diners per destinar-los a polítiques socials. Pel què fa a les taxes incorporades vam valorar negativament la número 11, que reduïa un 50% pels tràmits administratius que havia de fer qualsevol empresa a Corbera. Aquesta rebaixa beneficia totes les empreses per igual, ja siguin petit comerç, serveis d'autònoms o grans cadenes. Vam demanar que hi hagi diferents categories segons el negoci que es vol obrir, la superfície que té o el seu valor cadastral. Entenem que no és el mateix obrir o demanar inspeccions pels petits comerços que per altres cadenes comercials amb uns beneficis molt superiors. Sobre l'eliminació de les taxes sobre terrasses i mercaderies al carrer, esperarem a veure els resultats per donar una opinió sobre si és beneficiós o no pel comerç corberenc. Actualment aquesta eliminació és simbòlica, ja que representa uns 2500 euros de beneficis per l'Ajuntament i de despeses pels bars i comerços del poble. A més restarem atentes per tal que no s'origini cap conflicte a la via pública. Finalment a la taxa número 36, d'utilització de la Deixalleria, vam valorar positivament el conveni signat amb ACOPA i pel qual es carreguen 0,80 cèntims a la targeta comercial cada cop que s'utilitza la deixalleria. Malgrat això, com que entenem que el comerç i els residus són dues qüestions diferents, vam demanar que es recuperi la bonificació en la taxa d'escombraries per la utilització de la deixalleria, com una bona manera per incentivar la utilització d'aquesta i la bona gestió dels residus per part dels particulars.

Referèndum i solidaritat amb les persones encausades

El punt 4 era la modificació de dos llocs de treball dins de l'Ajuntament, on no es variava l'organigrama actual i hi vam votar a favor. El punt 5 era l'adhesió de l'Ajuntament al Correllengua 2016, enguany dedicat a la feminista i escriptora Montserrat Roig. Des de la regidoria de Cultura es va explicar que farien una exposició a la biblioteca del 23 de novembre al 3 de desembre i el 24 de novembre hi hauria una lectura de fragments literaris de l'autora a la Sala Diadema. El punt 6 era una moció presentada per ERC, la CUP, ICV, CDC i MpC de suport al referèndum i al procés constituent. Des de la CUP vam defensar la unilateralitat del referèndum com a millor eina per aconseguir el dret d'autodeterminació, davant d'un estat espanyol que cada cop accentua més la seva repressió cap a qualsevol moviment polític independentista i desobedient. En aquest sentit també vam aprofitar per mostrar la nostra solidaritat amb les diferents persones investigades o encausades per exercir la desobediència. Ens vam solidaritzar amb l'Ajuntament de Badalona, per haver obert les portes el 12 d'octubre, amb la presidenta del Parlament, Carme Forcadell, amb l'alcaldessa de Berga, Montse Venturós i amb el regidor de Capgirem Vic, Joan Coma Roura per haver-se negat a anar a declarar a l'Audiència Nacional espanyola.

Finalment el darrer punt de l'ordre del dia va ser una moció en suport del dret de les dones al treball en igualtat d'oportunitats. Malgrat la confusió del títol, ja que el cos de la moció parlava de la llei d'igualtat anul·lada pel Tribunal Constitucional. Des de la CUP vam demanar que s'ignorés la sentència del TC i que s'apliqués la llei i també vam recordar que es desenvolupessin els acords a nivell municipal per tal que la moció no quedés en paper mullat. En aquest darrer punt també hi vam votar a favor.

"El compte general és un procediment tècnic, malgrat la seva opacitat i la tendència neoliberal el fan plenament polític”

“Vam votar en contra de les ordenances per no aplicar mesures progressives en les taxes i els impostos”

“Des de l'equip de govern es van fer rebaixes a les taxes a empreses, sense diferenciar entre grans empreses i comerç local”

“Vam donar suport a la proposta de moció de referèndum, tot solidaritzant-nos amb les càrrecs electes perseguides per la justícia espanyola”