S'aproven dues mocions de la CUP sobre cartelleres i de suport a persones refugiades

S'aproven dues mocions de la CUP sobre cartelleres i de suport a persones refugiades

En el passat ple del 6 d'octubre, des de la CUP vam presentar dues mocions que van ser aprovades per la majoria del ple de l'Ajuntament. La primera va ser la moció sobre cartelleres, on l'Ajuntament va aprovar la instal.lació de noves cartelleres al poble i a les urbanitzacions i amb el compromís de buscar noves eines, per fer-les més atractives com a les marquesines de bus o estudiant la viabilitat de cartelleres electròniques. En la moció presentada per la CUP, s'hi demanava que es deixes en suspens l'article 146.1 de l'ordenança del civisme, degut al caràcter impunitiu d'aquest en un moment on les entitats no gaudeixen de l'espai per poder fer difusió. L'equip de govern va demanar que es retires aquest punt, ja que actualment s'estava fent la vista grossa en aquest punt i des de la CUP hi vam accedir. Finalment va ser aprovada amb el vot a favor de totes les forces, excepte l'abstenció del PP.

La següent moció aprovada va ser la de suport a les persones refugiades i a la població migrant en general. En aquesta moció hi havia una sèrie de peticions al govern estatal i de la Generalitat, però també hi havia una sèrie de compromisos per part de l'Ajuntament de Corbera. Entre els quals destacaríem el de facilitar l'empadronament i garantir els serveis bàsics a totes les persones que declarin viure al municipi, revisar el pla d'acollida municipal (sobretot per incloure l'asil) i treballar en la sensibilització a la població sobre la realitat de les persones refugiades. Aquesta moció va ser aprovada per la totalitat dels grups de l'Ajuntament.

A continuació us detallem les dues mocions:

 

Cartelleres
 

MOCIÓ DE LA CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR DE CORBERA PER A LA INSTAL·LACIÓ DE CARTELLERES PÚBLIQUES ALS CARRERS I PLACES DEL POBLE

En els darrers anys les cartelleres i els espais públics per a penjar cartells al nostre poble s’han vist reduïdes de forma dràstica fins al punt que actualment només n’hi ha 3 d’habilitades (dues a l’Avinguda Catalunya i una a l’aparcament de Sant Antoni). Això ha perjudicat enormement  la difusió que les entitats i associacions corberenques poden fer de les seves activitats. S’ha aconseguit, així, que una de les poques maneres que les entitats tenien per informar de les seves activitats hagi quedat relegada al no-res. Com a conseqüència d’això, a més,  moltes parets, portes o d’altres elements de mobiliari urbà s’han anat omplint de cartells, cosa que, en alguns casos (per l’acumulació d’anuncis o per qüestions estètiques), pot provocar malestar entre les persones veïnes de la zona.

A més, l’aprovació inicial de l’ordenança de convivència i civisme(pel ple de l’Ajuntament de maig del 2009) va dificultar encara més aquesta activitat, ja que es multava a les entitats per enganxar cartells en llocs on no tocava. Tal és la dificultat per desenvolupar aquesta difusió en aquests moments, que fins i tot l’Ajuntament ha hagut d’emprar espais prohibits per penjar-hi cartells.

Són moltes les opcions que hi ha per aprofitar i ampliar els espais on es podria penjar cartells : adequar les marquesines d’autobús o utilitzar total o parcialment els panells comercials, per exemple. També es poden utilitzar noves eines com les cartelleres electròniques situades en zones ben visibles del poble i aprofitar la cartellera electrònica que hi ha actualment en desús a la Plaça del Mil·lenari.

Atès que l’article 146.1 de l’Ordenança de Convivència i Civisme, modificada pel ple del 9 de juliol de 2013 diu textualment:

“La col·locació de cartells, pancartes, banderoles, rètols, adhesius o qualsevol altra forma d’anunci, amb fins publicitaris o no, només es pot realitzar en els llocs expressament autoritzats o habilitats amb aquest efecte per l’Ajuntament”

 

Atès que al Registre d’Entitats de l’Ajuntament hi ha inscrites més de 50 entitats i associacions a Corbera.

Atès que aquestes entitats, a més de la resta d’associacions no inscrites o d’altres persones a títol individual o institucional realitzen multitud d’activitats que es difonen, la majoria de vegades, mitjançant cartells fixats en espais de la via pública.

Atès que la sensació majoritària entre les entitats i els ciutadans és que a la vila no hi ha suficients ”llocs expressament autoritzats o habilitats amb aquest efecte per l’Ajuntament” per a la col·locació de cartells.

Atès que les entitats de la vila no tenen alternatives i veuen radicalment limitades les seves oportunitats de comunicació i difusió per culpa de l’esmentat article.

Per tot això, el Grup Municipal de la CUP proposa al ple de l’Ajuntament l’adopció dels següents acords:

  1. Que des de l’Ajuntament s’elabori i es faci públic, de manera urgent, un cens dels espais “expressament autoritzats o habilitats amb aquest efecte” on es poden col·locar cartells.
  2. Degut a que aquests espais són totalment insuficients per anunciar la gran quantitat d’activitats que es realitzen al municipi, l’Ajuntament ha d’instal·lar, de manera suficient en carrers, places i urbanitzacions del poble, espais destinats a tal efecte.
  3. Per reduir-ne al mínim la despesa  l’Ajuntament ha d’aprofitar total o parcialment els plafons comercials ja existents i els espais habilitats a les marquesines d’autobus, per poder-hi penjar cartells.
  4. Que l’Ajuntament aprofiti, també, la cartellera electrònica de la Plaça del Mil.lenari, actualment en desús per ubicar-la en un lloc concorregut de la vila i que es faci un estudi per decidir-ne la instal.lació d’alguna cartellera electrònica més.
  5. Que s’obri un període de participació on les entitats o persones a títol individual puguin fer propostes per la ubicació de les cartelleres

 

MOCIO DE SUPORT A L’ACOLLIDA DE POBLACIÓ REFUGIADA

Atenent a la crida que des de la Plataforma Stop Mare Mortum es fa als municipis catalans de creació d'una Xarxa de Municipis Acollidors.

Atès que la declaració universal dels drets humans reconeix en el seu article 14 que en cas de persecució, tota persona té dret a cercar asil, i a gaudir d'ell, en qualsevol país.

Atès que pel principi de subsidiarietat tot el que pugui fer-se en una administració propera a la ciutadania no cal que es faci en una administració de rang superior.

Atès que del 2013 al 2014 a Catalunya vam passar de 484 a 786 peticions d'asil i només 28 places d'acollida.

 

El grup municipal de la CUP proposa al Ple de l’Ajuntament l’adopció dels següents acords:

1. Instar al govern espanyol a:

• Demanar una major dotació de recursos a la UE per al suport jurídic, assistència, acollida i integració social i que s'estableixin mecanismes per a que es transfereixin a les administracions municipals per a ta seva gestió descentralitzada.

• Augmentar el nombre de places d'asil així com, la dotació pressupostària per a millorar la qualitat en les diferents fases de l'atenció a aquest col·lectiu.

• Incrementar de 6 mesos a un mínim de 24 mesos el període d’acollida de les persones sol·licitants d'asil, en funció de la vulnerabilitat de cada persona.

• Treballar per ampliar el concepte de refugiat a totes aquelles persones que es veuen obligades a abandonar els seus països per motius econòmics, en la línia del que proposa Stop Mare Mortum.

• Donar suport als països d’asil, normalment empobrits, on es concentren el 85% de les persones refugiades del món a través de la cooperació al desenvolupament o l'ajuda humanitària directa o indirecta, garantint els drets de totes les persones.

 

2. Instar al govern de la Generalitat de Catalunya a:

• Actualitzar la dotació pressupostària del Pla de Protecció Internacional a Catalunya (PPIC), aprovat el 28 de gener de 2014. adequant-la a la situació actual i assegurar-ne el seu desplegament.

• Territorialitzar els serveis d'atenció a les persones demandants d'asil i en paral·lel formar i/o especialitzar a les persones dels municipis en qüestió que s'hauran de fer càrrec del suport i l'atenció a les persones sol·licitants.

• Donar suport a la Xarxa de Municipis Acollidors i facilitar-ne la coordinació.

• Donar suport als països d'asil, normalment empobrits, on es concentren el 85% de les persones refugiades del món a través de la cooperació al desenvolupament o l'ajuda humanitària directa o indirecta. garantint els drets de totes les persones.

 

3. Facilitar l'empadronament de totes les persones que declaren viure al municipi i conseqüentment garantir l’accés als serveis bàsics.

4. Revisar i actualitzar el pla d’acollida municipal per a incorporar l'asil.

5. Donar suport i col·laborar amb les entitats catalanes que treballen en l’acollida i el servei a les persones sol·licitants d'asil.

6. Definir quin suport (servei i infraestructura) el municipi pot oferir per acollir a les persones sol·licitants.

7. Treballar en la sensibilització a la població del municipi sobre la realitat de les persones refugiades i la dinamització de la xarxa local solidària.

8. Endegar i garantir polítiques municipals desenvolupament amb vocació transformadora de cooperació

9. Formar part i participar de la Xarxa de Municipis Acollidors.