VALORACIÓ DE LA CUP SOBRE LA DIADA DE SANT JORDI A CORBERA

Enguany hem tornat a sortir al carrer per Sant Jordi, malgrat els canvis introduïts a una fira ja consolidada. Entenem que durant aquest dia els llibres i la cultura han de ser els protagonistes de tot el què l’envolta. Com pensem que aquest any no ha estat així hem fet la següent valoració pública

Un any més, la CUP ha estat present als carrers de Corbera per celebrar la diada de Sant Jordi. Com sempre, acostant a la població llibres que són difícils de trobar al nostre poble, d’editorials alternatives, publicacions de gèneres diversos: l’assaig polític, filosòfic, feminista, la novel·la negra, el conte infantil amb vocació transformadora o la poesia.

Enguany, però, l’equip de govern de l’Ajuntament ha plantejat la celebració del dia de Sant Jordi com una fira comercial i ha canviat la seva ubicació tradicional a la plaça Sant Antoni per portar-la a l’avinguda Catalunya. Des de la CUP volem valorar aquests dos aspectes.

Considerem, per una banda, que la diada de Sant Jordi és una jornada  de promoció cultural i de compromís amb la llengua. Això ha de ser el seu motiu principal. És a dir, no hauria de ser prioritari encabir-hi productes que no estan relacionats amb el llibre, amb la cultura o amb les roses (tal com ha passat en aquesta edició). Ha de ser prioritària, en canvi, la venda de llibres i de roses i la realització  d’actes relacionats amb l’ofici d’escriure i d’editar. És un criteri més que pertinent, per tant, que les parades de llibres tinguin un lloc central i notori en la fira.

El canvi d’ubicació, per altra banda, no ens sembla que hagi aportat millores a la diada. Per començar, la zona de la plaça Sant Antoni forma un conjunt amb la Biblioteca que, en una jornada d’aquestes característiques, cal aprofitar (presentacions, tertúlies, contacontes, entrevistes que es podrien portar a terme a la Biblioteca, per exemple). El fet que en aquesta edició del 2016 hi hagi hagut una gran afluència de gent, a més, ho atribuïm al fet que ha coincidit en dissabte. De fet, l’afluència només es va produir al matí (en les diades que coincidien en dia laborable, a Sant Antoni la màxima afluència es produïa a la tarda).

És per tot això que demanem a l’Ajuntament de Corbera que no desdibuixi el dia de Sant Jordi, potser un dels únics dies de l’any on els llibres i la cultura són clars protagonistes. I és per això, també, que reclamem que aquesta fira la promocioni la regidoria de Cultura i no la de Desenvolupament Econòmic. Volem un Sant Jordi, en definitiva, ple de llibres, ple de cultura. És això el que cal dinamitzar!

“No hauria de ser prioritari encabir-hi productes que no estan relacionats amb el llibre, la cultura o amb les roses”

“Caldria aprofundir en les presentacions, tertúlies, activitats per la mainada relacionades amb els llibres i la cultura”