El Porta a Porta com alternativa per augmentar el reciclatge

El Porta a Porta (PaP) és un sistema de recollida de residus basat en la corresponsabilitat i individualització de les persones pel què fa a la gestió dels residus domiciliaris. Cada habitatge disposa d’un petit cubell o contenidor per cada fracció i només es poden treure en els dies indicats de recollida. La recollida es fa a la porta de casa. Per què creiem que és beneficiós?

- Augmenta exponencialment els percentatges de reciclatge (la mitjana dels 195 pobles de Catalunya que utilitzen aquest sistema és del 70%). A més, dels 39 municipis de Catalunya que superen el 80% de recollida selectiva, en 37 d’aquests s’utilitza el sistema PaP.

- Redueix notablement les emissions de Co2, ja que l’augment del reciclatge disminueix els residus que han d’anar a l’abocador o a l’incineradora. (A Corbera es calcula que les emissions es reduiran anualment un 39%, que seria l’equivalent a l’emissió de 75.000 cotxes fent el trajecte d’anada i tornada a Barcelona).

- Amb la individualització de la recollida d’escombraries es permet aplicar taxes ambientalment justes i progressives i fomentar la reducció de residus. És a dir qui produeixi menys residus i recicli millor, pagarà menys taxa de recollida d’escombraries.

- Millora l’aspecte i la neteja de la via pública. Amb la retirada dels contenidors, hi ha menys brutícia als carrers i més espai pels vianants i per aparcament.

- En el cas de Corbera i les persones que viuen en urbanitzacions, s’elimina el desplaçament a peu o amb cotxe amb les bosses de deixalles.

Davant la situació d’emergència climàtica que estem vivint, el PaP és l’únic sistema que actualment assegura un augment elevat del percentatge de reciclatge. Considerem que aquest sistema és un mitjà per poder aconseguir l’objectiu real de reducció dràstica dels residus que generem, un dels principals problemes ambientals que tenim. Tot i que per aquest objectiu és necessària l’aplicació de lleis supramunicipals contra els productors d’envasos no reutilitzables, pensem que des dels municipis hem de fer canvis valents per avançar cap a la transformació de la societat. A més, les directives europees marquen uns nivells de reciclatge que han de ser del 50% el 2020, el 55% el 2025 i el 60% el 2030. En cas que no s’assoleixin aquests objectius els municipis seran sancionats amb elevades multes. A Corbera actualment estem en el 52% de recollida selectiva i els càlculs més conservadors parlen que amb la implantació del PaP aquest percentatge augmentarà fins el 69%. Des del municipalisme conscient i transformador és hora d’actuar per salvar el planeta.