CRÒNICA D'UNA JORNADA DE VAGA

Recorrent els centres d'ensenyament públics de Corbera hem pogut contrastar opinions i sensacions de mestres i professors sobre la vaga d'avui i la situació general.

 

Les opinions respecte a la LOMQE (Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa) impulsada pel Ministre Wert són unànimes. Tots els mestres amb qui hem parlat ens han donat una opinió contrària a diferents aspectes de la llei. Es veu com un pas enrere tornar a rebaixar la importància de les competències enfront els continguts en un currículum marcadament conservador. La Tecnologia i les Arts perden pes, se suprimeix l'Educació per la Ciutadania i es promou la Religió Catòlica. També ens han destacat l'elitització que comporta dividir els alumnes a una edat més precoç i la imposició de taxes. Però per sobre dels altres aspectes, de la LOMQE el que més indigna entre els docents és la intenció d'acabar amb el model català d'immersió lingüística. Aquest propòsit del govern central és vist com a ideològic, i molt allunyat de la realitat catalana i d'una possible aplicació. Això fa que alguns docents vegin aquesta llei amb distància, a l'expectativa, ja que creuen que difícilment s'arribarà aplicar. També ens valoren en aquest sentit els canvis en la governança dels centres: encara que legalment s'atorguin més poders a la direcció, la cultura de prendre decisions de manera col·legiada difícilment es perdrà.

 

Ara bé, la vaga no tan sols era convocada en contra de la LOMQE, sinó també contra la LEC i les retallades que patim al Principat. Però aquest curs hi ha hagut poques novetats, i gran part de la comunitat educativa ja veu amb resignació que les retallades s'han efectuat i assumit.

 

Per altra banda, una de les idees més repetides és que una mobilització d'aquest caire no acaba d'entusiasmar a ningú. Els interins estan en una situació molt fràgil, amb menys substitucions i menys percentatge de sou, de manera que els motius econòmics pesen molt a l'hora de decidir fer vaga o no. Per altra banda, els docents amb plaça no creuen que una vaga d'un sol dia pugui canviar les coses: podria generar més resposta una vaga més llarga, indefinida, o d'altres opcions més imaginatives i arriscades com ara fer una vaga d'avaluacions.

 

Tot seguit us passem a detallar la crònica de la jornada per centres:

8:00 - Institut de Can Margarit

El desplegament de la policia local és l'habitual, i es disposen a esperar que comenci a arribar els cotxes i busos duent els alumnes. Un quart d'hora abans de l'inici de les classes ja hi ha un petit grup d'alumnes, majoritàriament de 1er d'ESO, esperant a la zona d'accés a l'institut. Fa temps que, sobretot des de les famílies, es reclama un accés digne al centre. De moment han aconseguit que l'ajuntament delimiti amb roques un pas per anar a peu que segueix el perímetre de l'aparcament de terra, i per on no hi passen gaires dels alumnes que van arribant.

 

Entrem a dins i podem parlar amb el director Fèlix Diz, que ens informa que quatre dels 28 professors fan vaga, cosa que equival a un 14%.

 

A les 8:15 sona el timbre i entren els alumnes. Han arribat pràcticament la meitat dels alumnes de primer d'ESO, alguns de 2on; en total al voltant del 25% dels alumnes. S'ha de tenir en compte que a Can Margarit no hi ha Batxillerat i per tant els alumnes més grans, i presumiblement més susceptibles de ser mobilitzats en una vaga, tot just han començat 4rt d'ESO.

Així que ens desplacem a l'INS Corbera, on sí hi ha dues línies de Batxillerat.

 

8:40 - Institut Corbera

Han anat a classe 140 dels 550 alumnes (25%). La majoria són de 1er i 2on d'ESO. També hi ha cap a un terç dels alumnes de 2on de batxillerat; es dona la circumstància que avui tenen examen (no sabem si amb el mateix professor que el 9 de maig, quan hi va haver l'última vaga d'educació, i també hi havia examen a 2on de batxillerat). L'Antonio Guirola, cap d'estudis, ens explica que el dia abans el seguiment de la vaga per part dels alumnes havia sigut més alt, sobretot al batxillerat. De fet, la vaga d'estudiants havia començat el dimarts.

 

Avui 7 professors han fet vaga, d'un total de 45, cosa que representa un 16%.

 

9:20 - Escola Puig d'Agulles

Al sortir de l'INS Corbera ens dirigim a l'escola del costat, el Puig d'Agulles, que veiem molt tranquil·la. La directora i el cap d'estudis ens expliquen que només hi ha 8 de 26 mestres al centre (31%), i per tant estan oferint tot just els serveis mínims. Sembla que la LOMQE (Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa) ha provocat una forta reacció entre la majoria de professors d'aquesta escola, més que en d'altres ocasions. Pel que fa a les famílies, han dut a escola 24 alumnes d'educació infantil i 70 de primària, que representen en conjunt el 21%, també menys que el 9 de maig passat.

 

9:40 - Escola El Corb

A l'Escola del Corb no hem percebut que sigui un dia gaire especial. El director, el Francesc, ens explica que dels 30 mestres, només 12 han fet vaga (40%). Per altra banda, han vingut 42 dels 102 alumnes d'educació infantil, i 104 dels 273 de primària, cosa que situa el seguiment en el 61% dels alumnes.

 

10:10 - Escola Jaume Balmes

A l'Escola Jaume Balmes sembla un dia festiu. Hi ha 5 mestres i un membre de l'equip directiu (la directora), que és el que marquen els serveis mínims. Això significa que el 79 % dels mestres han fet vaga, i el 21% han ofert els serveis mínims. Quan els serveis mínims són tant elevats cal tenir en compte aquest llindar a l'hora de valorar la participació en una vaga: si el 100% dels treballadors volen fer vaga, el seguiment no superarà el 80% perquè com a mínim el 20% han de fer serveis mínims.

Fem una fotografia en una aula buida de primer; tots els alumnes d'aquest curs estan en una sola aula. Tan sols han vingut vora de l'11% dels alumnes, i amb els mestres dels serveis mínims en tenen de sobres per atendre'ls.

10:30 - Escola Cau de la Guineu

Al Cau de la Guineu s'han trobat amb la coincidència que justament avui gran part dels cursos (67 infants) són de colònies a Santa Maria de Palautordera, amb la qual cosa els qui són fora no han pogut fer vaga i les xifres de seguiment s'han de llegir en aquest context. Dels que no són de colònies, 3 mestres han fet vaga i 6 han anat a l'escola amb els 49 alumnes que han assistit a classe. Per tant, el seguiment entre les famílies és d'un 63% dels alumnes que no han anat de colònies.

 

10:50 - Escola Bressol El Petit Corb

Finalment, abans d'anar a la manifestació de Barcelona, hem anat a visitar l'escola bressol municipal El Petit Corb, que està ben aprop del Cau de la Guineu. Les escoles bressol estan convocades a la vaga d'avui com la resta de la comunitat educativa, però en aquest centre la incidència ha sigut nul·la. S'ha de tenir en compte que aquí no s'han patit les retallades de la Generalitat... ja que el salari de les treballadores i les ràtios són difícils de retallar perquè estan ben bé al límit de la legalitat, per sota dels centres que sí depenen de la Generalitat.

 

Taula de percentatges de seguiment de la vaga d'ensenyament del 24 d'octubre

Centre

Seguiment docents

Seguiment alumnat

Institut Corbera

16 %

75 %

Institut Can Margarit

14 %

75 %

Escola Jaume Balmes

79% (serveis mínims)

89 %

Escola Cau de la Guineu

33%*

63 %*

Escola el Corb

40 %

61 %

Escola Puig d'Agulles

69 %

79 %

 

* Percentatge sobre els docents i alumnes que no eren a les colònies.

 

Des de la CUP de Corbera volem animar a tots els agents de la comunitat educativa a defensar l'educació pública, de qualitat i en català. Creiem més necessària que mai la complicitat entre famílies, docents i alumnes. En aquesta ocasió, ha sigut una mobilització estudiantil (tres dies de vaga) la que ha mogut els docents a protestar amb un dia de vaga; en d'altres ocasions seran les famílies les que hauran de donar suport als mestres. Perquè és evident que cal un pla de mobilitzacions ambiciós, a llarg termini, i debatut en assemblees participatives. Amb un dia de vaga no n'hi ha prou per defensar un model educatiu amenaçat des de Generalitat i govern central. Un model, cal dir-ho, que tampoc és tal i com voldríem, ja que no és pensat per a garantir la igualtat de drets: diners públics que van a l'escola concertada, subvenció d'escoles que separen nenes i nens, ràtios d'alumnes per docent massa elevades, atacs judicials al català i innovacions tecnològiques a mig fer.

 

Finalment, per fer un repàs de la situació de les polítiques educatives a les Illes Balears i al País Valencia, recomanem aquest vídeo en el qual en Quim Arrufat passa la cartilla al Partit Popular.

 

https://www.youtube.com/watch?v=sH8s37bK_YU