L’Accés a l’habitatge

L’Accés a l’habitatge, és una de les principals problemàtiques del nostre municipi i ha estat un dels punts claus en els darrers anys a la nostre societat.

La CUP Corbera, duem 3 anys i mig a govern, 2 i mig dels quals en aquesta legislatura, marcada per una forta crisi sanitària, social i econòmica, on l’habitatge ha estat al centre de la vida i ha posat de manifest la necessitat de millorar, derogar i modificar moltes de les lleis vigents en matèria d’habitatge.

A finals de l’any 2018, l’equip de govern estant, va afegir 500.000 euros en el pressupost encarat a l’any 2019, per poder fer l’adquisició d’habitatges socials, aquesta compra es va iniciar a finals d’any, fent-se efectiva a mitjans de l’any 2020, just en plena pandèmia de la COVID-19, per un preu de 326.572,03 euros. L’any 2021, els 2 pisos i locals ja es van donar d’alta i s’estan utilitzant per famílies de la nostre vila.

Aquesta política de compra d’habitatge per fer-lo públic, és contrària a les gestions del PSC quan estava al govern. Quan aquest partit era el partit majoritari al govern i ostentava la regidoria d’habitatge, va decidir vendre l'antic habitatge del conserge municipal l'any 2016. Tot i que aquest pis es podia haver destinat a situacions d'emergència social o de suport a casos de violència masclista, van preferir vendre'l i no tenir aquest recurs al nostre municipi.

A Corbera de Llobregat existeixen 36 habitatges protegits, aquesta promoció es va du a terme fa més de 10 anys, sota una gran controvèrsia medio-ambiental. Aquests pisos, es van realitzar, amb materials de baixa qualitat , la qual cosa fa que en els últims anys la falta d’inversió per part d’altres equips de govern hagin marcat la deterioració d’aquests habitatges. En els últims 3 anys, s’han fet diverses actuacions de millora, tant en el aparcament privat com en el interior dels edificis i els domicilis, queda per endavant molta feina i pocs recursos, però creiem del tot necessari continuar escoltant i millorant la vida de les famílies que hi viuen, per tal de donar una vida digna a les nostres veïnes.

Durant l’any 2019, es va modificar el protocol intern de la promoció, en l’antic protocol , un cop passats els 10 anys de contracte, cap família podia renovar la seva estància , amb el nou protocol, garantim que las famílies que certifiquin que es troben en situació de vulnerabilitat social i el col-lectiu de gent gran puguin continuar a casa seva.

Arrel la forta crisi socio-econòmica, en la que ens trobem immerses , des de l’àrea d’habitatge s’han iniciat diverses actuacions: S’han afegit 2 ordenances, la primera d’elles es va aprovar l’any 2019, per tal de poder carregar un increment d’IBI del 50 %, a tots aquells habitatges deshabitats. L’any 2020 es va aprovar una ordenança on es bonificarà amb un 95% d’IBI a les persones propietàries que posin els seus habitatges en la borsa de mediació de lloguer social municipal, la borsa està actualment pendent de signar un conveni de col-laboració amb la Generalitat de Catalunya, previst aquest primer trimestre de l’any 2022, aquest conveni, es necessari, per tal de poder garantir la continuïtat de la borsa en els proper anys, sense que això suposi la saturació dels recursos propis.

L’any 2021, s’ha activat un pis compartit per a dones víctimes de violència masclista i les seves filles i fills. La llei 5/2008 de 24 d’abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista, estableix en el seu article 30.1 que les dones que es troben en risc o en situació de violència masclista tenen dret a rebre de forma immediata de les administracions públiques de Catalunya una protecció integral, real i efectiva.

Actualment , des de l’Ajuntament de Corbera, estem treballant en la linea de declarar la vila, municipi d’habitatge tens, tal com estima la llei 11/2020, que en aquests moments, l’Estat Espanyol ( psc i podem), vol derogar. Las tasques s’estan duent a terme amb el suport de l’AMB.

Tenim pendent, poder el-laborar un pla d’habitatge local, la diputació de Barcelona, ens el va denegar aquest any, però no defallirem i tornem a presentar la sol-licitud aquest any 2022.

Volem recordar a la ciutadania, que actualment, serveis socials municipals, continua donant ajuts per pagar rebuts pendents de lloguer, subministraments i donant suport a les usuàries del servei, per tal de poder sol-licitar els ajuts de lloguer i rehabilitació d’habitatges de la Generalitat, sol-licituts de bonus socials elèctrics i d’aigua.

Assemblea Local CUP Corbera.