Pressupostos 2021: Polítiques socials, serveis públics i ecologisme!

En els pressupostos de 2021 destaquen l’important augment en polítiques i ajuts socials, l’inici de la municipalització de l’Escola Bressol Municipal i del canvi de model de recollida de residus Porta a Porta.

El passat 26 de gener el ple municipal de l’Ajuntament va aprovar definitivament els pressupostos per l’any 2021. Aquest any destaquem dues de les propostes més importants que hi havia en el nostre programa electoral, com és la creació d’una empresa pública de serveis per poder aconseguir la gestió directa de l’escola bressol i la seva municipalització i l’inici del sistema de recollida d’escombraries Porta a Porta. A més a més, també volem destacar la inclusió de diferents partides per fer front a les conseqüències econòmiques de la pandèmia, com són augments importants en ajudes socials, el manteniment de les ajudes directes o el nou contracte de neteja de dependències municipals, que a part de tenir un increment important degut a la situació sanitària, també inclou una pujada de salari a les treballadores del servei. A part d’això volem destacar l’augment de la despesa cap a serveis públics, els estudis definitius per liquidar el contracte d’aigua amb Sorea, el manteniment de recursos en polítiques d’igualtat o la partida per fer el projecte del nou casal de joves.

Residus, gestió forestal i ecologisme

Una de les àrees que s’ha vist més enfortida en aquest pressupost ha estat la de medi ambient. El salt qualitatiu que implicarà el nou sistema de recollida Porta a Porta, tant pel què fa a nivell ambiental com a millora social és la peça més destacada. En el pressupost d’enguany s’hi destina la partida per la compra dels cubells individuals, les bosses d’escombraries pels habitatges (que aniran a càrrec de l’Ajuntament) i la campanya d’implantació. A part d’això, també volem destacar la partida per fer un nou contracte de recollida de voluminosos porta a porta (actualment aquest servei es fa dins del contracte de recollida d’escombraries) ja que degut a la llarga llista d’espera i els dèficits en el servei, s’ha decidit licitar un nou contracte. En l’àmbit de la gestió forestal, aquest any es continuaran fent les feines, conjuntament amb l’Oficina de Prevenció d’Incendis de la Diputació de Barcelona, d’aclarida de boscos, per reduir la ràpida propagació d’un incendi forestal i aconseguir boscos més resilients al canvi climàtic enfortint la presència d’espècies autòctones com l’alzina i el roure. A més, a la finca pública del bosc de Sant Martí (d’unes 20 hectàrees), s’implantarà per primera vegada, una prova pilot de silvopastura al municipi amb una actuació que complementarà l’aclarida de bosc que es va fer l’any passat. En aquest àmbit, també cal destacar que amb el contracte de franges actualment vigent, una part de la fusta extreta dels boscos del municipi amb les feines d’obertura dels parcs urbans, serà emmagatzemada per l’Ajuntament per després fer-ne estella, com a combustible per les dues calderes de biomassa que actualment estan en funcionament a Corbera. Altres aspectes destacats són la partida destinada a una campanya de conscienciació a la zona dels gorgs de la Mola durant l’estiu, degut a l’alta afluència de persones, una campanya de control de la sobrepoblació del porc senglar mitjançant captures ètiques o una partida de manteniment de rieres on es vol iniciar un projecte de retirada de plantes invasores i la plantació de vegetació autòctona de ribera mediterrània. Pel què fa a serveis públics cal destacar la partida de 15.000 euros per fer els darrers estudis de costos respecte el servei d’abastament d’aigua potable i també l’increment en les inversions d’infraestructures com el clavegueram, la xarxa d’aigua potable o l’enllumenat públic.

Empresa pública de serveis i projecte del nou Casal de Joves

Un altre dels aspectes destacats d’aquests pressupostos és la partida destinada a la creació, per primera vegada a Corbera, d’una empresa pública multiserveis. Des d’aquesta empresa es vol gestionar la municipalització de l’escola bressol municipal i també que en un futur s’hi puguin incorporar nous serveis públics, per tal de ser gestionats directament. Aquesta empresa tindrà un capital 100% públic i servirà per millorar el control dels serveis, la seva transparència i l’eficiència econòmica d’aquests, ja que el benefici industrial serà revertit en les millores del servei. Pel què fa a l’escola bressol, aquest any es crearà la Comissió d’estudi per valorar-ne la seva municipalització a nivell de costos (pas obligat per les lleis públiques) per tal que al setembre de l’any 2022, es pugui iniciar el curs amb la seva gestió directa.

Altres aspectes destacats pel què fa a la regidoria d’educació serien la compra de DEA’s per les 4 escoles del municipi o el manteniment del conveni amb les Associacions de Familiars d’Alumnes (AFA), en relació als tallers d’educació emocional.

Un altre dels punts importants del programa electoral i que creiem més important que mai, en la situació actual és la partida de 22.000 euros destinada a la redacció del projecte del futur Casal de Joves que s’ubicarà a la planta baixa de la Societat Sant Telm. D’aquesta manera, a part de tenir un espai històricament reivindicat (i ignorat) pel jovent del nostre municipi, també es vol dinamitzar la zona de Corbera alta amb més presència de serveis al nucli històric del municipi. També volem destacar la nova partida de 5.000 euros d’activitats de joventut, que s’ha decidit de manera participativa, mitjançant el fòrum jove, un nou espai de debat i decisió únicament integrat per persones joves del municipi.

Salut pública, cooperació i polítiques d’igualtat

Pel què fa a l’àrea de salut pública, cal destacar l’augment en diferents partides importants pel què fa al nostre entorn social. En primer lloc es preveu treure un nou contracte unificat sobre tractaments sanitaris, que incloguin els diferents contractes que actualment es duen a terme com són el control de plagues i desratització, control de legionel·losi i amb la novetat del control de la vespa asiàtica, una espècie invasora molt problemàtica pel nostre ecosistema i que es comença a veure notòriament a Corbera. També hem de destacar la continuïtat en el control de colònies de gats, amb convenis amb diferents entitats del municipi i potenciar el contracte de recollida d’animals de companyia.

En el camp de polítiques d’igualtat es vol ressaltar la importància en aquest temps de pandèmia i confinament en una àrea transversal a l’Ajuntament. Tot i això destaca la partida de 2.500 euros respecte la sensibilització en la diversitat sexual, els 7.000 euros en la formació i manteniment dels punts liles o els també 7.000 euros a l’atenció a fills i filles de la violència masclista.

I finalment en cooperació destaca el conveni de 9.000 euros amb l’associació Rafamans Solidària, una entitat local que treballa en diferents aspectes relacionats amb persones refugiades i/o persones amb dificultats econòmiques del nostre municipi.