Què representa el rendiment tant baix de la xarxa d’aigua de Corbera?

Breu explicació del perquè hem arribat a llençar la meitat de l’aigua que comprem

 

A Corbera un dels principals problemes que hi ha amb la gestió de l’aigua potable és el baix rendiment de la xarxa que tenim, on amb dades del 2018 se situava en el 52,8%. El rendiment d’una xarxa representa la diferència entre l’aigua que ens arriba al dipòsit de capçalera (comprada), comparada amb l’aigua que es consumeix a les aixetes de les cases del municipi. Per posar un exemple ben gràfic, a Corbera és com si de cada garrafa de 8 litres d’aigua que consumim de l’aixeta, en llencem una altra pel desguàs. I tota aquesta aigua la paguem i la malgastem.

 

És per això que des de l’entrada de la CUP al govern i en fer-se càrrec de la regidoria de serveis públics, s’ha considerat com una de les principals línies d’actuació, millorar aquest rendiment. En primer lloc per una qüestió ecològica, ja que considerem que és inacceptable ambientalment, en un clima cada cop més sec com el mediterrani, que la meitat de l’aigua que comprem, no la consumim. En segon lloc, per una qüestió tarifària, ja que segons dades de l’observatori del preu de l’aigua a Catalunya, Corbera és el 6è municipi amb l’aigua més cara de tot el Principat. Bona part d’aquest preu tant elevat és degut a aquest baix rendiment. També cal destacar que Sorea no es veu perjudicada per aquest baix rendiment ja que la companyia factura segons l’aigua comprada en capçalera i no segons l’aigua que surt de l’aixeta.

 

Per què llencem la meitat de l’aigua?

La preocupació és més greu si veiem l’històric, on hem passat d’un rendiment del 76% l’any 1993, al 52,8% de rendiment el 2018, el més baix des que hi ha registres. I a què és degut tot això?

 

En primer lloc, hem de tenir en compte que l’orografia de Corbera dificulta que el rendiment pugui ser molt elevat, degut a les elevades pressions de la xarxa d’aigua, tot i això encara queda molt marge de millora. Però aquest marge de millora no s’ha fet per una qüestió de mala gestió i poc control del servei per part dels anteriors equips de govern, especialment la última etapa de governs del PSC.

 

La principal raó d’aquest baix rendiment és degut a la manca d’inversió durant anys, a la xarxa de distribució de l’aigua. Des de l’inici del contracte, l’any 1989 i fins el 2016, l’Ajuntament ha anat cobrant un cànon de Sorea, que hauria d’haver invertit en la millora de les infraestructures i que no ha fet. Això ha fet que s’hagi descapitalitzat el servei i que la manca d’inversió hagi acabat en una xarxa molt devaluada i obsoleta. No és fins l’any 2016, en vistes a la finalització del contracte, quan es pacta entre l’empresa i l’Ajuntament un pla d’inversions per valor de gairebé 1,4 milions d’euros. Aquest pla però, ve coix d’inici ja que Corbera no compta amb una sectorització de la xarxa (anàlisi de cada sector del municipi i del seu rendiment corresponent) i per tant no es va voler invertir en les actuacions més necessàries per augmentar aquest rendiment.

Una altra de les causes del baix rendiment, ha estat la incorporació al manteniment de la xarxa municipal d’algunes urbanitzacions amb un estat que no era òptim i amb una infraestructura obsoleta.

Finalment dues qüestions, que tot i menors també són importants. En primer lloc, no hi ha hagut un pla de xoc de detecció de fuites a tota la xarxa d’aigua (tot i que al contracte inicial, l’empresa s’hi comprometia). La gran majoria de fuites només es detecten quan sobresurten a la via pública. En segon lloc, hi ha el tema del frau, on en una darrera campanya contra els fraus, es va detectar que aquest podia arribar al 4%.

 

Des de l’entrada de la CUP al govern ens hem posat a treballar amb aquesta qüestió tant primordial. En primer lloc, s’ha demanat a l’empresa Sorea un detallat estudi de sectorització de la xarxa per poder decidir i prioritzar les inversions que s’han de fer. En aquest sentit, amb la pròrroga del contracte també s’ha tret el cànon i aquest es destina a la inversió a la xarxa. S’ha fet per primera vegada una campanya massiva antifraus per aconseguir la seva disminució i s’està treballant amb diferents sectors per possibilitar les inversions necessàries en diferents zones del nostre municipi. Així com s’ha previst augmentar amb la detecció de fuites.

Quan parlem de municipalització del servei, també ho fem des del punt de vista del control i decisió de la gestió, imprescindibles per oferir un bon servei a tota la població del nostre municipi.

“El rendiment de la xarxa d’aigua a Corbera se situa en un mínim històric del 52,8%, quan el 1993 havia estat del 76%”

“L’elevada tarifa de Corbera és causa directa d’aquest rendiment tant baix de la xarxa"

“El poc control de la gestió del servei, especialment durant els darrers anys, ha fet que el rendiment no pari de baixar”