REPÀS DEL PLE DE L'AJUNTAMENT DEL 12 DE NOVEMBRE

Aquest ple fou el de l’aprovació dels pressupostos del 2014, per tant un ple dens i d’una durada de més de 4 hores. Així doncs, primer farem aquest article fent un repàs general del ple i més endavant farem un article més específic i centrat exclusivament en els pressupostos.

Dels especials assabentaments volem destacar el litigi entre l’Ajuntament i Correos, on aquest denega el repartiment del correu porta-a-porta a sis urbanitzacions (que per llei és obligatori) mantenint el sistema centralitzat de vàries bústies en un punt de la urbanització. El punt 3 era la modificació de la plantilla i aquí es va explicar que el conserge de l’escola Jaume Balmes, s’ha jubilat després de dos anys de baixa i que un policia local que havia estat donat de baixa, passarà a fer com a segona activitat la de conserge de l’escola. No hi va haver gaire explicació ni preguntes sobre el fet, per tant haurem de preguntar quin ha estat aquest moviment de cromos i perquè no hi ha hagut un concurs públic per accedir a aquesta plaça.

El punt 4 era una modificació de crèdit canviant diners de diverses partides. Aquí volem destacar que Banc Sabadell va denegar un crèdit que la Diputació havia de fer a l’Ajuntament (no sabem el perquè) per 439.000 euros. Tot i així, se n’ha demanat un de nou a l’Area Metropolitana de Barcelona per 409.000 euros i on els 30.000 euros de diferència, han vingut de la partida de reposició del clavegueram i de l’enllumenat públic. Un nou crèdit demanat i sense conèixer explicacions tampoc sabem perquè el banc va denegar aquest crèdit en una nova espiral d’increment del deute.

En el punt 5  es van modificar vàries ordenances fiscals que passem a resumir. En primer lloc l’IBI s’apuja un 1,8% en termes generals, és a dir per sobre de l’IPC i sense tenir en compte les dificultats econòmiques de moltes famílies. Des de la CUP entenem que l’IBI s’ha de saber gestionar depenent de la situació econòmica i social de cada família i utilitzar-lo per intentar ajustar les desigualtats territorials de les persones que viuen a Corbera. L’altre és l'exempció del 100% dels vehicles de més de 25 anys, que fins ara estava al 50% i una reducció del 50% de les taxes referides a l’activitat econòmica com les obres, les terrasses... per intentar reactivar l’economia al municipi, encara que sense cap mena de previsió ni prioritzant uns sectors per sobre els altres. Finalment, s’ha acceptat l’exempció de la plusvàlua en les dacions en pagament, excepte quan la propietat sigui d’un banc. Ens congratulem d’aquesta decisió, ja que antigament el propietari d’una casa que hagués pactat la dació en pagament havia de seguir pagant un impost a l’Ajuntament.

El punt 6 fou el dels pressupostos on ens centrarem en el debat sobre el deute i les declaracions de l’equip de govern en aquest sentit. Segons va informar l’equip de govern, el deute net a final de 2013 serà de 13,7 milions d’euros (un 94% del total del pressupost) i on la previsió de l’Ajuntament pel 2015 és que aquest sigui de 6,5 milions d’euros, és a dir la meitat. Tot això acompanyat de frases al més pur estil Montoro, com “el 2014 serà l’any de la recuperació econòmica” o “el deute de l’Ajuntament no és un problema a hores d’ara”. Tret d’això no es diu com es reduirà el deute, ja que es preveuen 200.000 euros menys d’ingressos aquest any i els crèdits bancaris demanats només faran augmentar aquest, alguns amb interessos altíssims del 10%. Altres promeses que caldria emmarcar seria que el 2014 no s’hauran de fer més retallades i que el 2014 i el 2015 no s’hauran de demanar nous crèdits. Tot això amb l’argument que estan fent bé les coses, quan aquest deute ha estat creat pels dos partits actuals a l’equip de govern, moltes vegades amb mala gestió i sense una auditoria real i ciutadana d’aquest deute.

El punt 9 és una nova modificació de l’ordenança del civisme, que obliga a tancar els comerços del poble entre les 22 hores i les 7 hores. Aquest punt pensem que s’ha d’explicar, ja que és complex. En primer lloc ens sembla curiós que es modifiqui l’ordenança exclusivament per un comerç, sobretot que ara sorgeixi la suposada problemàtica, quan fa poques setmanes es va obrir un comerç de venda alimentària, just a sota de la casa de l’anterior alcalde. Hem de tenir en compte que segons la Llei de Comerç de Catalunya qualsevol comerç de venda alimentària de menys de 150m2 els titulars dels quals siguin petites o mitjanes empreses, poden demanar una exclusió de l’horari comercial general i establir els horaris que vulguin, sempre i quan es respectin les jornades laborals. Tot i així l’Ajuntament s’ha acollit al punt de la llei on diu que els “ajuntaments, per raons d’ordre públic poden acordar l’obligatorietat de tancament en horari nocturn”, fet que creiem que aquesta no és la solució pels possibles problemes d’ordre públic i s’ha fet més per una situació personal, que no per un context d’interès general, perjudicant als petits comerços que davant una situació de predomini dels grans centres comercials veuen molt reduïda la seva capacitat de venda.

Els següents punts van ser delimitacions del municipi amb la Palma i Castellví i algunes mocions que malgrat la bona intencionalitat, creiem que són paper mullat. Aquestes eren a favor del manteniment dels serveis públics municipals, en contra la LOMCE, per garantir les beques menjador i per la construcció de la segona fase de l’escola el Cau de la Guineu. Aquesta darrera situació ens sembla inacceptable, ja que no pot ser que actualment a Corbera encara hi hagi una escola que funcioni amb barracots i amb els serveis mínims no garantits.

Finalment volem mencionar el nostre prec per anomenar Plaça de la Independència a l’entrada de Can Baró i on l’alcaldessa es va comprometre a votar-ho en el proper ple (podeu veure el text presentat a

http://corbera.cup.cat/noticia/la-cup-far%C3%A0-una-proposta-al-ple-anomenar-la-pla%C3%A7a-de-la-independ%C3%A8ncia