RESUM DEL PLE EXTRAORDINARI DE L'AJUNTAMENT DEL 30 DE JUNY

El passat dimarts es va fer el primer ple de la legislatura 2015-2019, un ple considerat extraordinari, on es deliberava sobre els aspectes més tècnics i de funcionament del nou Ajuntament. Aquest, també va ser el primer ple on la regidora i els dos regidors de la CUP, van ocupar el seu lloc per primera vegada a dalt de l’escenari.

Abans de començar el ple, el regidor del PP, Alfonso Olarte va jurar el seu càrrec, ja que en la sessió d’investidura s’hi va negar i va marxar del ple com a gest de disconformitat, ja que segons va manifestar les fórmules de jurament no estaven d’acord amb la llei. Com a nota destacada, mentre estava jurant el càrrec ho feia amb un rosari a la mà.

El punt 2 va ser l’aprovació de l’acta del ple d’investidura. El punt 3 volia informar sobre els membres de la Junta de Govern Local. En aquest cas, la Junta de Govern Local estarà presidida per l’alcaldessa Montserrat Febrero (ERC) i composta per la Rosa Boladeras (1a tinent d’alcaldessa), Mercè Rocas (d’ERC i com a 2a tinent d’alcaldessa), Ramon Gabarrón (del PSC i com a 3a tinent d’alcaldessa), Jordi Anducas (ERC) i Carme Benito (PSC). En aquest punt des de la CUP vam preguntar si els membres que no eren de ple dret a la Junta de Govern tenien dret a rebre indemnització si assistien a les reunions i se’ns va respondre que no. El punt 4 era sobre la determinació d’àrees dins de l’Ajuntament, on des de l’oposició es va demanar que s’expliqués el perquè es va determinar cada àrea i persona, malgrat el govern no va contestar. Així la Rosa Boladeras, s’encarregarà de l’Area de Medi Ambient, i de Via Pública i Habitatge (que ara s’han unit). En Ramon Gabarron portarà les àrees de finances i de Règim Interior. La Mercè Roca, les àrees de Mobilitat i Seguretat Ciutadana, en Jordi Anducas presidirà Desenvolupament Econòmic i Joventut i la Carme Benito portarà l’Area de Cultura. Fora de la Junta de Govern, en Manel Ripoll (de MpC) serà l’encarregat de les àrees d’Atenció a la Ciutadania, Comunicació i Salut Pública. L’Alfredo Prado (PSC), portarà les àrees de Cooperació i Solidaritat, Ensenyament i Esports. L’Arturo Martínez (ERC) portarà Benestar Social, Gent Gran i Polítiques d’Igualtat i l’Andres Palacios (GIU) s’encarregarà de Serveis Públics. Des de la CUP ens sobta que la Rosa Boladeras sigui l’encarregada de Medi Ambient, quan durant molts anys ha estat el símbol d’una de les pitjors xacres de Corbera com han estat la destrucció del territori i l’especulació immobiliària. També ens agradaria que la persona que porta Polítiques d’Igualtat fos una dona, malgrat no sabem i desconeixem la trajectòria del regidor en el camp de polítiques de gènere.

El punt 5 explicava que les Juntes de Govern es celebraran cada dilluns a les 10 del matí. El punt 6 era un simple formalisme sobre la constitució dels grups municipals i els seus portaveus. El punt 7 determinava la periodicitat dels plens que seguiran sent cada dos mesos, més els possibles plens extraordinaris. El punt 8 donava compte de la Comissió Assessora i l’Especial de Comptes, on la CUP vam preguntar el perquè que la votació fos ponderada segons els vots i no sobre els escons. La resposta fou que la llei ho permet i poc més. Des de CiU es va proposar de crear tres comissions especials noves que fossin sobre Transparència, de Desenvolupament Econòmic i d’Emergència Social on el govern va assegurar que ho estudiaria i que ja donaria una resposta.

Manca de transparència

El punt 9 era la delegació de competències del ple a l’alcaldia i a la Junta de Govern. La proposta permetrà que diverses competències que eren del ple siguin aprovades directament per l’alcaldia o sobretot per la Junta de Govern. Des de la CUP ens oposem frontalment a aquest buidatge de competències del ple, ja que pensem que tot i que efectivament, podria tenir sentit en temes més tècnics o burocràtics per agilitzar, no entenem que temàtiques que poden ser conflictives com els preus públics, les contractacions o l’aprovació dels projectes d’obres s’hagin de debatre i aprovar en llocs tancats com la Junta de Govern. Així doncs, ho veiem com la coartada per debatre temes a porta tancada i sense permetre a l’oposició desenvolupar la seva feina. El punt 10 va ser la designació dels membres del govern en organismes externs, on hi tenim poc a dir. El punt 11 va ser la designació dels membres de cada partit en els consells sectorials. Per la CUP i tenint en compte que només hi poden anar les persones regidores, la Miracle Guerra serà l’encarregada de representar la CUP al Consell Sectorial de la Gent Gran i al d’Esport, el Xavi Miquel serà el representant en el Consell de Comunicació i Nomenclàtor i l’Albert Cañellas en el de Joventut.

Els “nous” sous de l’equip de govern

Finalment destaquem el punt nº12, que com ja s’esperava va ser el més polèmic. En primer lloc volem destacar que ni en el document previ al ple, ni en l’exposició prèvia del ple es van especificar els sous desglossats de cadascú. Segons les explicacions de Ramon Gabarron, el còmput global (comptant amb les indemnitzacions de l’oposició) seria de 352.490 euros. La principal sorpresa de l’explicació desglossada fou que l’actual alcaldessa Montserrat Febrero no tindrà ni dedicació exclusiva ni parcial. Segons va explicar, té una situació personal delicada i no sap quantes hores li podrà dedicar a l’alcaldia i per això prefereix no posar-se dedicació. En segon lloc Rosa Boladeras cobrarà 38.000 euros anuals i la Mercè Rocas, l’Alfredo Prado i l’Arturo Martínez tindran dedicació completa amb un sou de 33.000 euros anuals. Amb dedicació parcial hi haurà en Manel Ripoll i l’Andrés Palacios i la resta (incloent l’alcaldessa) cobraran per indemnitzacions a costa de 300 euros per ple i 405 per Junta de Govern amb un màxim de 21.540 euros anuals. En primer lloc ens sobta aquest trencaclosques que han hagut de fer l’equip de govern per tal que les 10 persones dins del govern puguin cobrar i no acabem d’entendre que l’alcaldessa i regidora d’urbanisme no es dediqui ni parcialment a l’Ajuntament.

Abans d’aquesta explicació, la CUP va presentar una moció on reclamava una rebaixa del 33% de la partida destinada als sous i que amb aquests diners s’augmentés la despesa social de l’Ajuntament. L’equip de govern va votar en contra de la moció, sense ni tan sols donar argumentar el perquè del vot contrari. Així, des de la CUP ens oposem frontalment a aquesta despesa dels sous de l’equip de govern, ja que pensem que si ja de per si són desorbitats, encara són més descarats en un moment de crisi, on com sempre se’ns demana a les classes populars que ens apretem el cinturó. A més, una de les canterelles més utilitzades en els darrers anys és que l’Ajuntament no té diners per fer res (i que en bona part és així), però entenem que amb una rebaixa substancial dels sous es podrien destinar diners per a qüestions importants per la ciutadania de Corbera.