Resum del ple extraordinari de pressupostos del 28 de desembre

Un any més i per la falta de planificació del govern, ens trobem celebrant un ple de pressupostos en dates que no són les idònies. A més, enguany denunciem les traves a la feina de l’oposició per part de l’equip de govern, ja que van enviar la documentació definitiva només 9 dies abans de la celebració del ple, tenint en compte els caps de setmana i els dies festius. De nou també, uns pressupostos fets sense la participació de la població i amb la gravetat afegida que aquest any hi havia 1,8 milions d’euros d’inversió, una xifra que feia anys que no es veia. En definitiva, un ple maratonià, que va durar més de 4 hores i on a part dels pressupostos, també es van debatre les al·legacions a les ordenances fiscals, el canvi de l’IBI o la plantilla de l’Ajuntament pel 2017.

Un any més i per la falta de planificació del govern, ens trobem celebrant un ple de pressupostos en dates que no són les idònies. A més, enguany denunciem les traves a la feina de l’oposició per part de l’equip de govern, ja que van enviar la documentació definitiva només 9 dies abans de la celebració del ple, tenint en compte els caps de setmana i els dies festius. De nou també, uns pressupostos fets sense la participació de la població i amb la gravetat afegida que aquest any hi havia 1,8 milions d’euros d’inversió, una xifra que feia anys que no es veia. En definitiva, un ple maratonià, que va durar més de 4 hores i on a part dels pressupostos, també es van debatre les al·legacions a les ordenances fiscals, el canvi de l’IBI o la plantilla de l’Ajuntament pel 2017.

 

Al·legacions rebutjades

El primer punt de l’ordre del dia del ple, va ser l’aprovació definitiva de les ordenances fiscals pel 2017. Es van repassar totes les al·legacions presentades, únicament de la CUP i de CDC i no se’n va aprovar cap. De fet, només se’n va admetre a tràmit una de la CUP, la referent a la taxa de prestació dels serveis d’intervenció administrativa en l’activitat de la ciutadania i les empreses. Des de la CUP, demanàvem d’establir unes taules de quotes diferenciades en funció de l’activitat i de l’establiment de la superfície, per tal d’afavorir el petit comerç de proximitat. La resposta de l’equip de govern fou negativa, ja que argumentaven que no vam presentar cap proposta específica i que si es plantejava d’aquesta manera podria desafavorir el petit comerç. El nostre plantejament era el de fer un estudi tècnic, que des de l’oposició és difícil de fer per manca de dades, per tal de poder diferenciar les superfícies comercials de Corbera i fer que es pagui més a aquells comerços o activitats que tinguin uns beneficis més grans. La resta d’al·legacions (que podeu veure senceres a la nostra pàgina web http://corbera.cup.cat/noticia/allegacions-les-ordenances-fiscals-2017) van ser desestimades, o bé perquè no s’ajustaven a llei o bé perquè l’equip de govern no hi estava d’acord. Un cop més, vam demanar d’intentar fer l’IBI més progressiu, amb petits buits legals que ho permeten, així com també la taxa d’escombraries. En el cas de l’IBI, volem destacar dos compromisos que va agafar l’equip de govern. En primer lloc reduir la bonificació dels immobles que constitueixin l’objecte de l’activitat de les empreses d’urbanització, construcció i promoció immobiliària. Des de la CUP, volem la derogació total d’aquesta bonificació, malgrat la reducció serà fins el 50% ja que és el mínim que permet la llei estatal. D’altra banda, l’equip de govern també es va comprometre a introduir criteris socials en les subvencions a l’IBI de cara a l’any vinent. Pel què fa a la taxa d’escombraries, el govern va desestimar la nostra al·legació d’introduir nous trams pel valor cadastral de l’impost i va assegurar que fins i tot estaven estudiant eliminar els trams i fer pagar una única quota a tothom. Això discriminaria a moltes famílies i no introduiria un valor corrector de les diferències entre per exemple, viure en un pis o en una casa.

 

Modificació del tipus de l’IBI

El punt número 2 era la modificació de l’ordenança fiscal número 1, és a dir la de l’IBI. Aquesta modificació ve donada degut a la situació política a l’estat espanyol i a la no aprovació dels pressupostos espanyols pel 2017. Això ha derivat, que en els pobles com Corbera, on s’aplica un coeficient corrector per neutralitzar les pujades del valor cadastral, l’any que ve no es podrà fer. Així doncs, el valor cadastral augmentarà un 4% i l’Ajuntament ha decidit baixar el tipus de gravamen de l’IBI al 0,913 per intentar neutralitzar aquest augment, malgrat l’any vinent hi haurà una petita pujada de l’impost. En primer lloc, cal dir que tornem a denunciar la mala planificació del govern, ja que fa unes setmanes que sabien que això seria així i fins aquest ple extraordinari no han decidit portar la nova modificació. D’altra banda, des de la CUP hi vam votar en contra, ja que més enllà d’aquest canvi puntual, seguim tenint una visió diferent pel què fa a l’IBI (recordem que és l’impost principal de qualsevol ajuntament). Des de la CUP demanem fer una revisió transversal d’aquest impost, amb mesures que ajudin a fer-lo més igualitari en relació a rendes, cadastres o situacions familiars i/o econòmiques. Sabem que per llei l’IBI no pot ser un impost progressiu, però hi ha petites escletxes legals, que ja hem presentat en forma d’al·legació, que podrien encaminar-lo cap aquest objectiu. D’altra banda i sobre el debat de la revisió cadastral, que recordem que a Corbera és del 1999 i des de la CUP ja fa temps que demanem una revisió cadastral per ajustar els valors a l’actualitat, l’alcaldessa va afirmar que l’any passat es van revisar més de 800 cadastres, la majoria per irregularitats que s’havien detectat amb les piscines privades no declarades.

 

Pressupostos no participatius 

El punt número 3 era l’aprovació inicial dels pressupostos pel 2017. En les properes setmanes farem un article més detallat sobre les diferents partides i el què aquests representen per la CUP, però aquí explicarem el sentit global del nostre vot negatiu a aquests pressupostos. En primer lloc cal destacar que l’import global és de més de 15,5 milions d’euros el què representa la xifra més elevada dels últims anys. Segons l’equip de govern això és degut, ja que després d’uns anys on s’ha hagut de primar el pagament del deute de l’Ajuntament i com que ara ja hi ha una certa estabilitat, es poden destinar més diners per inversions. Així doncs, les inversions pel 2017 pugen a 1,8 milions d’euros, un fort augment respecte als últims anys, en els quals la inversió es trobava aproximadament en 400.000 euros. Per efectuar aquestes inversions, s’han demanat dos nous crèdits a institucions públiques per un valor de 1.175.000 euros. Un dels crèdits de 175.000 euros és a interès 0 i l’altre d’1 milió d’euros ve acompanyat d’una subvenció per pagar els seus interessos, segons se’ns va explicar.

Des de la CUP vam manifestar la nostra oposició a la manera com s’han elaborat els pressupostos, sense cap procés participatiu i decidits en els diferents despatxos de les regidories de l’Ajuntament. Després de tants anys on les inversions han estat mínimes, enguany amb aquest augment de les inversions era un bon moment per poder elaborar un procés participatiu per l’elaboració de, com a mínim una part dels pressupostos. A més, centrant-nos en els tres projectes amb major inversió, són projectes que pretenen canvis significatius per Corbera i més enllà de la seva idoneïtat o no, ens mostrem contraris, que aquests canvis es vulguin fer d’esquenes a la població. El projecte que rep major inversió és una nau que es vol construir en terrenys de l’Ajuntament a la zona industrial, destinada a serveis municipals i entitats. És una primera inversió de 400.000 euros i segons algunes pinzellades del projecte que van explicar, ve donada en primer lloc per la necessitat de canviar la ubicació dels bombers (actualment a la nau de sota el poliesportiu) i també amb la intenció, de més endavant fer-hi un hotel d’entitats. Una de les preguntes que ens fem sobre aquest projecte, és si realment a Corbera no hi ha edificis, actualment en estat d’abandonament, que podrien desenvolupar aquestes activitats. Un altre dels projectes estrella d’aquest pressupost és una primera inversió de 375.000 euros al què fins ara s’anomena Parc de la Roda. Una bona quantitat de diners destinades a un espai, on en els darrers anys ja s’hi han plantejat diversos projectes. Malgrat sembla que el projecte no està gaire elaborat per l’equip de govern, la idea és fer-hi un espai polivalent que puguin utilitzar totes les franges d’edat. Des d’una pista d’skate, fins a un lloc on s’hi puguin fer concerts, passant per un parc infantil o una zona d’esbarjo per gent gran. De nou, un projecte poc definit i sense participació de cap mena. Finalment la tercera gran inversió, són 150.000 euros que es destinaran a fer bosses d’aparcament a Corbera alta, mentre es segueixi estudiant sobre la solució definitiva.

A part de la crítica a la manca de participació, també ens vam mostrar crítics amb el poc caràcter social d’aquests pressupostos, que malgrat hagin anat augmentant en els darrers anys, no és equivalent a la regressió econòmica i a la situació de vulnerabilitat de moltes persones de Corbera, des de l’inici de la crisi. Així doncs, entenem que les despeses en benestar social podrien haver estat molt més altes i també plantejar inversions per poder desenvolupar eines en els camps de l’ocupació, l’habitatge o el transport, entre d’altres. També critiquem que aproximadament un 15% de les despeses de l’Ajuntament es destinin a prestar serveis amb empreses externalitzades. Finalment també critiquem el percentatge que es destina a camps tant importants i que nosaltres considerem que haurien de ser transversals com polítiques d’igualtat (representa el 0,35% del total del pressupost), joventut (el 0,16%) o medi ambient (l’1,19%). En els dos primers casos a més, després d’aprovar o a punt d’aprovar el pla local d’igualtat de gènere o el pla local de joventut, plans molt ambiciosos i que sense recursos fàcilment quedaran en paper mullat.

 

La plantilla de l’Ajuntament segueix en estat crític

El punt 4 de l’ordre del dia era l’aprovació de la plantilla de l’Ajuntament. En aquest sentit, era la mateixa que l’any passat, però caldria destacar que s’ha incrementat la despesa pel retorn d’una  part de la paga extra de 2014 i també per un augment salarial. De totes maneres, des de la CUP hi vam votar en contra, ja que considerem que en els últims 10 anys la plantilla de l’Ajuntament s’ha reduït de forma considerable, afectant al bon funcionament de l’Ajuntament. A més, també destaca les diferents baixes o excedències que en alguns casos no han estat substituïdes per ningú. Per posar un exemple destacat hi hauria la falta d’una tècnica de joventut que des que es va decidir acomiadar per part de l’Ajuntament no s’ha considerat trobar-hi una persona substituta. Els dos darrers punts del ple, els quals hi vam votar a favor eren sobre un canvi de lloc dins de l’organigrama de l’Ajuntament, demanat per una treballadora i l’eliminació d’un conveni sobre l’asfaltat de les Cases Pairals, que amb l’aprovació del conveni del darrer ple, quedava obsolet i s’havia de rescindir per ple.